Vårens föreställningar är inställda
Biljettkassa, lunchrestaurang och Sommarverandan håller tills vidare öppet med begränsade öppettider.

Läs informationen här

Beethoven-maraton

  • Konsert
  • 26 sep 2020, Göteborgs Konserthus & Götebor....
  • Längd: Konsert 1 kl. 10–12.30; Konsert 2 kl. 14.30–16; Konsert 3 kl. 19.00–21.45
  • Medverkande

    Team

    Dirigent
    Christoph Eschenbach
    Dirigent
    Eva Ollikainen

    Medverkande

    Solist
    Ida Falk Winland
    Solist
    Katarina Giotas
    Solist
    Michael Weinius
    Solist
    Fredrik Zetterström
    Göteborgsoperans Kör
    Göteborgs Symfoniska Kör
    Göteborgsoperans Orkester
    Göteborgs Symfoniker
    University of Gothenburg Symphony Orchestra

Beethoven-maraton

GöteborgsOperan och Göteborgs Symfoniker ger Beethovens nio symfonier – på en dag.  

26 september 2020

Symfonier av Ludwig van Beethoven (1770–1827)

Maraton-paket, alla tre konserter: 1 150 kr
(du sparar 335 kr)

Pris per konsert: 495 kr

Köp dina maraton-biljetter här

Observera att samtliga biljetter köps hos Göteborgs Symfoniker. Köplänkar publiceras på denna sida vid biljettsläppdatumen.

Ludwig van Beethoven är en av världens mest spelade tonsättare och har blivit snudd på synonym med klassisk musik.  Vid ett unikt tillfälle går Göteborgs två stora orkestrar samman för att fira gigantens 250-årsjubileum. Under tolv timmar ges samtliga nio symfonier, samlade i tre konserter på Göteborgs Konserthus och GöteborgsOperan. Mellan konserterna finns gott om tid att pausa med mat, dryck och samtal.

Två dirigenter turas om att inta pulten: Christoph Eschenbach och Eva Ollikainen. Hon är chefdirigent för Islands Symfoniorkester och har Beethoven som en av sina specialiteter. Han är en av vår tids mest respekterade och eftersökta dirigenter.

Båda husens orkestrar – förstärkta av University of Gothenburg Symphony Orchestra – deltar på sin respektive scen men samlas i Konserthuset när dagen kulminerar i den nionde och sista symfonin. Där deltar även solisterna Ida Falk Winland, Katarina Giotas, Michael Weinius och Fredrik Zetterström, samt båda husens körer.

Missa inte denna magnifika upplevelse!

Vill du lyssna in dig innan konsertdagen? En spellista över Beethovens symfonier.

Konsert 1

Symfoni nr. 6 ”Pastoralsymfonin” 
Symfoni nr. 8
Symfoni nr. 3 ”Eroica”

Göteborgs Konserthus kl. 10.00–12.30 

Lennart Sjöberg

Vilken underbar start på dagen! Fågelsång i lummiga lindar, en porlande bäck som vindlar genom dalarna i det frodiga landskapet och sveper förbi den ystra dansen på logen. Men stormen tornar upp! Beethoven var på sitt mest harmoniska humör när han skrev Pastoralsymfonin om livet på landet.

Fyra år senare hade idyllen bleknat i hans musik men lekfullheten – han var inte bara barsk! – fanns kvar. Eller också ville han bara sätta borgerlighetens uppmärksamhet på prov i åttonde symfonin, med de sofistikerade rytmiska förskjutningarna och driften med den då helt nya metronomen som tickar så fint i andra satsen. Eller var det en protest mot att allt kunde mätas och analyseras? Beethoven var en anhängare av franska revolutionen där saklighet och rationalitet var ledord. Här fastställdes den exakta längden på en meter, den exakta vikten på ett kilogram. Med Jean Baptiste Bernadotte (senare kung Karl XIV Johan i Sverige) diskuterade Beethoven livligt de nya idealen. Men när Napoleon utnämnde sig själv till kejsare i sin iver att erövra hela Europa fick Beethoven nog: han strök med vrede tillägnan till Napoleon i sin tredje symfoni – med "falskt" skorrande horn, en skakande begravningsmarsch och en final som överträffade allt tidigare hört. Detta var musikhistoriens första revolutionära symfoni. 

Konsert 2 

Symfoni nr. 1
Symfoni nr. 4
Symfoni nr. 5 ”Ödessymfonin”

GöteborgsOperan kl. 14.30–16.00 

Det var här allting började – inledningen till världens mest berömda serie symfonier. Det är som om Beethoven ville visa att han kan hantverket lika bra som föregångarna Haydn och Mozart, med rokokons balans och elegans. Men inom honom fanns något som ville spränga alla ramar. Vi anar det i första symfonins förbryllande inledning, ett frö som skulle gro fort. 

Lennart Sjöberg

Efter forskningsexpeditioner i den spirande romantikens lockande marker och ett trots mot musikaliska regler stoltserade Beethoven i fjärde symfonin med konfrontationer mellan konvention och äventyr. Här frontalkrockar skönhet och förtvivlan i den långsamma satsen, och i finalens omtumlande racerlopp piskas melodin fram med lika delar grymhet och humor.

Marken var nu förberedd för verket som fått bli symbol för ”symfonin”: den femte. Ni kan alla inledningstemat så det kan vi hoppa över. Men lyssna på andrasatsen där Beethoven trollar med tretakten så att man emellanåt inte vet hur man ska föra i valsen, eller övergången till finalen som sakta men obevekligt kokar över som en obevakad kastrull. I finalen – där piccolaflöjten för första gången spelar en framträdande roll – satte han mönstret med dundrande, ständigt upprepade avslutningsackord som om han inte ville sluta komponera utan bara fortsätta. Och det gjorde han: i fyra symfonier till. 

Konsert 3

Symfoni nr. 7
Symfoni nr. 2
Symfoni nr. 9

Göteborgs Konserthus kl. 19.00–21.45 

Lennart Sjöberg

Beethoven har blivit tokig! Det var reaktionen efter uruppförandet av sjunde symfonin. Det hade i och för sig många tyckt innan dess, men detta? Man ska dock ta diagnosen med en smula salt. Finns det något mer gripande än andra satsens hypnotiskt upprepade tema? Det har i våra dagar hörts som motiv i filmer, tv-serier, reklam. Och vem kan motstå den glödgade energin i finalen? En till synes enkel folkdansmelodi som stegrar för varje allt snabbare runda i på dansgolvet i det eviga tills paren faller samman i varandras armar. Galenskapen var inte långt borta.

Många korn och groddar till Beethovens kommande symfonier kan spåras till andra symfonin: här blev Beethoven Beethoven och ingen annan. "I andra symfonin finns material till 20 verk" sa han senare och han hade rätt. Den är fylld av idéer och infall, som ett barn eller en tonåring som inte kan sluta berätta om sina tankar och intryck, och hur fantastiskt är det inte att lyssna på det?

Några av melodifragmenten från andra symfonin dyker upp i den nionde symfonin, kronan på hans verk. Dikten ”Till glädjen” av Schiller fängslade Beethoven. I revolutionens tecken var den en appell för förbrödring och kärlek. För detta det största av ämnen krävdes de största av styrkor: orkester, kör, sångsolister. Det blev en symfoni som flödade över alla bräddar, med en längd på 70 min. Och visst är slutsatsen ”Till glädjen” fin, men glöm inte de tre tidigare satserna: det är inte målet som är meningen, det är vägen dit.

Maraton-paket, alla tre konserter: 1 150 kr (du sparar 335 kr)
Pris per konsert: 495 kr

Observera att samtliga biljetter köps hos Göteborgs Symfoniker.

Ett samarbete mellan GöteborgsOperan, Göteborgs Symfoniker och Göteborgs universitet.

Spelplan

september 2020

lör 26/9
10:00
Konserthuset, Göteborg 
Biljetter hanteras av GSO
Biljetter hanteras av GSO
lör 26/9
14:30
Stora scenen 
Biljetter hanteras av GSO
Biljetter hanteras av GSO
lör 26/9
19:00
Konserthuset, Göteborg 
Biljetter hanteras av GSO
Biljetter hanteras av GSO

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen