Sista speldatum för denna uppsättning har passerats.

Klicka här för att se säsongens aktuella produktioner.

”Magnifik.” (SvD)

Boris Godunov

Allt går att köpa. Utom ett rent samvete. 

Opera i sju bilder av Modest Musorgskij (1839-1881). Libretto av tonsättaren efter Alexander Pusjkins drama.

Sjungs på ryska med svensk och engelsk översättning på textmaskin.

Premiären direktsänds i Sveriges Radio.

Det förekommer höga ljud från kyrkklockor i scenbild 2. Ljudet håller sig inom tillåtna gränser och är inte skadligt, men det kan uppfattas som obehagligt för de som sitter nära orkesterdiket.

Titta på ett filmklipp ur Boris Godunov
”Boris Godunov är magnifik: musikaliskt rik, djupt oroande, galet påhittig och psykologiskt nyanserad.”Svenska Dagbladet
”Operans kör med barnkör låter fantastiskt och agerar likaså. Från minsta knattesångare till äldsta operaräv.”Göteborgs-Posten
”Det är en seger för Göteborgsoperan och deras ensemble, kör och orkester”Kulturspeilet.no
”Lysande prestationer som stannar länge i minnet.”GT/Expressen
” En mycket välspelad variant av Musorgskis bästa opera, väl värt allt beröm.”Borås Tidning

Boris Godunov är en djärv, intensiv och praktfull opera om hur en karismatisk man lyckas lura massorna. Ett tema som dessvärre är ständigt aktuellt.

Mats Bäcker

Operan är ett storartat porträtt av en manipulativ tyrann fångad i maktens maskineri. Tyrannens sammanbrott är delvis inspirerat av kompositörens egen sinnessjukdom och alkoholism. Denna urversion chockerade den ryska censuren 1869. Regissören Peter Konwitschnys tolkning blir en omskakande upplevelse, starkt kritisk mot konsumtionssamhället och dagens politiska klimat.

Titelrollen görs av britten Clive Bayley, som hade stora framgångar i Göteborg som den ondskefulle Claggart i Brittens Billy Budd. Den falske Dmitrij sjungs av Joachim Bäckström, som gjorde succé som Don José i förra säsongens Carmen. Solgerd Isalv, utbildad i Göteborg men anställd i Nürnberg, gör tsarsonen Fjodor. Leo Hussain, dirigent vid bl a Covent Garden, ledde den senaste omgången av Figaros bröllop i vårt hus. Vi är särskilt stolta över GöteborgsOperans Kör, som våren 2017 deltog i en inspelning av körpartiet för ett internationellt skivbolag tillsammans med Göteborgssymfonikerna under ledning av Kent Nagano.

Lyssna på samtalet:
”Att gripa efter makten eller låta sig fösas fram – hur man duperar ett folk”

Gäst: Per Grankvist, författare och skribent. Ur regiteamet medverkar regissör Peter Konwitschny och assisterande regissör Annika Nitsch. Ur ensemblen hör ni Clive Bayley som gör titelrollen och Solgerd Isalv som gör rollen som Fjodor. Samtalsledare: Göran Gademan, dramaturg. Samtalet hålls på svenska, engelska och tyska. (Inga musikaliska inslag denna gång.)

Samtalet spelades in 10 april kl 19 vid GöteborgsOperan Lilla scenen

"Är du en marionet för män med makt?" Intervju med författaren Per Grankvist

En lång väg till erkännande –
Musorgskijs Boris Godunov

Artikel av Göran Gademan, dramaturg

Modest Musorgskij (1839-1881)

Modest Musorgskij hörde till kompositörsgruppen ”de mäktiga fem” som verkade mot slutet av 1800-talet för ett utpräglat ryskt tonspråk. Han räknas som den djärvaste och mest framåtsträvande av de fem. Librettot till Boris Godunov utförde han själv efter Pusjkins drama. Hans verk förelåg färdig i en version 1869, som refuserades av den kejserliga teatern i St. Petersburg. Skälen var bland andra att det ansågs tsarfientligt och att det saknades en riktig kärlekshistoria. Musorgskij arbetade om det, lade bland annat till en hel akt med en kvinnlig huvudroll och även om denna version också refuserades, sattes den till sist upp 1874.

I operan ger Musorgskij ett enastående kärvt porträtt av en makthavare som psykiskt bryts ned under handlingens gång. Boris uppträder med tre större scener i handlingen: först kröningsscenen då han tvekar att ta emot kronan, så hans arbetsrum då furst Sjuskij berättar om Dmitrijs uppdykanden, vilket får Boris att se spöken. Slutligen den stora dödsscenen då munken Pimen berättat för honom om det under som skett vid den lille Dmitrijs grav. Boris uttrycker sig med flämtande recitativ som går från renodlad sång till tal och skri, medan orkestern hela tiden illustrerar med spöklik närhet - som ett djupborrande längst in i Boris själ. 

Boris Godunov är också en stor rysk köropera med en aldrig sviktande folkton, där det ryska folket och deras lidande historia utgör huvudrollen.

Musorgskij själv led av psykisk ohälsa och alkoholism, så han måste intressant nog ha hämtat materialet till Boris scener djupt inne i sig själv. Boris Godunov är också en stor rysk köropera med en aldrig sviktande folkton, där det ryska folket och deras lidande historia utgör huvudrollen. De två skrytsamma, fega tiggarmunkarna på värdshuset är bara några av de skarpt tecknade karaktärerna som vimlar förbi i operan. Deras medlöperi visar på ställningstaganden i den ryska historien, som aldrig har förlorat sin aktualitet. På bara trettio år kom Musorgskij långt ifrån den glansfullt tillrättalagda historieskildringen hos föregångaren Michail Glinka. Ändå är det ett pampigt och storslaget verk, men det pampiga är svärtat av korruption och psykiskt lidande på ett sätt som inte slutar att fascinera. 

Peter Konwitschny ville för sin uppsättning i Nürnberg 2016 – den uppsättning vi även spelar här i Göteborg – gå tillbaka till den refuserade urversionen från 1869. Han anser att den i sitt ocensurerade skick känns mest djärv och den som talar mest till oss idag. Den är skriven i sju relativt korta bilder, och med en speltid på under två timmar ges den utan paus. Förra gången vi spelade Boris Godunov här i Göteborg 2005 gavs den mer utbyggda, men även mer tillrättalagda 1874 års version. Därmed kommer publiken att få ett intressant tillfälle att jämföra de båda versionerna med varandra. 

Boris Godunov är en samproduktion med operahusen i Nürnberg och Lübeck.

#GOboris

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen