Välkommen till ett tryggt besök.

Cabaret

När mörkret närmar sig är det vi som måste lysa.   

Musikal i två akter av John Kander (f. 1927). Sångtexter Fred Ebb.
Manus Joe Masteroff baserad på pjäsen av John van Druten och berättelser av Christopher Isherwood.

Sjungs på svenska och textas på svenska och engelska. Svensk översättning Rikard Bergqvist.

Cabaret, trailer

Berlin, 1930.

Willkommen, bienvenue, welcome! Den som en gång vågat sig in på nattklubben Kit Kat Club vill stanna för alltid. Här finns plats för alla. Under Konferencierens vakande öga är nattklubben i Berlin en fristad där nöjeslystna existenser lever ut sina njutningsfulla drömmar.  

Musikalen kretsar kring Sally Bowles, nattklubbens stjärna, och Clifford Bradshaw, en ung amerikan med författardrömmar som dras med i utsvävningarna. Allt känns möjligt, allt är tillåtet. Men lyckan är bräcklig. Nazismen växer sig starkare. Det fria livets undergång närmar sig.  

Cabaret är fylld av flärd och sensualism, svärta och förtvivlan. GöteborgsOperans nya uppsättning är en hyllning till epoken som originalet utspelar sig i: Berlin under den bräckliga demokratin kring 1930. Det ömsinta kammarspelet överförs till Stora scenen för en storslagen upplevelse. Med stora shownummer och medryckande musik förenas en politisk berättelse med gripande människoöden i en färgstark dygnet runt-stad där livet ständigt pågår.  

Cabaret hade urpremiär på Broadway i New York 1966 och är baserad på Christopher Isherwoods självbiografiska bok ”Farväl till Berlin” (1939). Den är en av världens mest spelade musikaler, mångfaldigt prisbelönt. Den filmatiserades 1972 med Liza Minelli som belönades med en Oscar för rollen som Sally Bowles. 

Repetitioner för Cabaret

Om musikalen Cabaret - och lite till 

Christopher Isherwoods bok ”Farväl till Berlin” har inspirerat såväl filmmakare, dramatiker och kompositörer. De olika versionerna nästlar sig in i varandra och utgör det som idag är musikalen Cabaret. Fredrik Jakobsson, bitr. dramaturg, reder ut trådarna. 

Här följer en förkortad version av texten som ingår i föreställningsprogrammet. 

Christopher Isherwood i 1973

I mars 1929 anländer den unge aspirerande författaren Christopher Isherwood till Berlin för att hälsa på sin gamle skolkamrat – poeten W. H. Auden. Isherwood dras snabbt in i Berlins virvlande liberala nöjesliv. Efter ett par turer hem till England bestämmer han sig för att flytta till staden.

Isherwoods dagboksanteckningar från den här tiden blev underlag till två böcker: ”Mr Norris byter tåg” och ”Farväl till Berlin”, som bland annat innehåller novellen ”Sally Bowles”. Karaktären Sally Bowles var baserad på den engelska cabaretsångerskan och författaren Jean Ross, som Isherwood delade bostad med under en tid.

Minnesskylt utanför Nollendorfstraße 17 – Christopher Isherwoods bostad under tiden han levde i Berlin

I USA publicerades böckerna tillsammans under titeln ”The Berlin Stories”. Boken väckte dramatikern och regissören John Van Drutens intresse – ett intresse som resulterade i pjäsen ”I am a camera”, en anspelning på bokens inledningsrader. Pjäsen hade premiär i New York 1951 och vann bland annat två Tony Awards och the New York Drama Critics’ Circle’s pris för årets bästa amerikanska pjäs.

Snart fick filmbranschen upp ögonen för ”I am a camera” och en film med samma namn kom 1955. På grund av Sallys leverne, och inställningen till abort, fick den besvär med filmcensuren i både England och USA. Trots det, och trots blandade recensioner, blev filmen en av årets mest sedda filmer i England.

Kanske sneglade Ebb och Kander mot Bertolt Brecht som ofta använde sånger för att kommentera spelet? I dag är det endast ”Willkommen” som återstår av det ursprungliga materialet. 

Regissören och producenten Harold Prince, som ägde rättigheterna både till Van Drutens pjäs och till Isherwoods material gav så småningom kompositören John Kander och textförfattaren Fred Ebb i uppdrag att skapa en musikal baserad på Isherwoods material.

Sångerna i ”Cabaret” kan delas in i två kategorier. De som sjungs utanför Kit Kat Club ingår i handlingen och driver den framåt, medan sångerna som framförs från cabaretscenen kommenterar det som just har hänt. Kanske sneglade Ebb och Kander mot Bertolt Brecht som ofta använde sånger för att kommentera spelet? I dag är det endast ”Willkommen” som återstår av det ursprungliga materialet. 

Också originalkaraktärerna förändrades. Clifford, Isherwoods alter ego, blev amerikan. Den i pjäsen antisemitiska och vulgära Fräulein Schneider gjordes tolerant och pragmatisk, ivrigt uppvaktad av den judiske frukthandlaren Herr Schultz. Två nya karaktärer tillfördes: den prostituerade Fräulein Kost samt nazisten Ernst Ludwig. I sammanhanget måste också nämnas att rollen som Fräulein Schneider spelades vid urpremiären av den tyska skådespelerskan och cabaretartisten Lotte Lenya. Hon hade själv upplevt just den här tiden i Berlin, innan hon och hennes man, kompositören Kurt Weill, flydde undan nazisterna. Lenya sägs ha bidragit mycket till den autentiska känslan i uppsättningen.

Urpremiären för ”Cabaret” ägde rum på Broadhurst Theatre, Broadway den 20 november 1966 och belönades med åtta Tony Awards. Efter att ha spelats 1 165 gånger på tre teatrar, lades musikalen ned 1969. Samma år köpte produktionsbolaget Allied Artists filmrättigheterna för 1,5 miljoner dollar, en rekordsumma på den tiden. Efter några turer bestämdes det att regissören och koreografen Bob Fosse skulle regissera. 

Det är lätt att förstå att det kan uppstå en viss förvirring när man pratar om ”Cabaret”. Någon kanske bara har sett filmen och blir besviken när de kända sångerna inte ingår i scenmusikalen. Någon saknar karaktärer som finns i den ena versionen men inte i den andra.

Fosse tyckte inte om filmmanuset som tidigare skrivits till ”I am a camera”. Han bad därför författaren och dramatikern Hugh Wheeler, som även var vän med Isherwood, att se över det. Wheeler återvände till originalböckerna och skrev i stora delar ett nytt manus. Filmen hade premiär den 13 februari 1972 och blev en enorm succé – Fosses livs största och detsamma gäller nog för Liza Minelli som spelade rollen som Sally Bowles.

Filmen hade en stor genomslagskraft och det gällde naturligtvis även sångerna. Därför har man med tiden fogat in dem i scenversionen, och ibland även strukit musikalens originalsånger. 

Det är lätt att förstå att det kan uppstå en viss förvirring när man pratar om ”Cabaret”. Någon kanske bara har sett filmen och blir besviken när de kända sångerna inte ingår i scenmusikalen. Någon saknar karaktärer som finns i den ena versionen men inte i den andra.

Ytterligare något som förändras över tid är att Clifford har kommit ut ur garderoben. I originaluppsättningen var han svävande bisexuell men i Londonuppsättningen 1993 fick han äntligen kyssa en man på scenen. Tyvärr fick Isherwood själv aldrig uppleva det.

”Cabaret” är en i allra högsta grad levande musikal som fortsätter att utvecklas. Men handlingen och temat om frihet är desamma.

Spelplan

november 2020

lör 7/11
15:00
Stora scenen 
Slutsålt
Slutsålt
lör 7/11
19:30
Stora scenen 
Slutsålt
Slutsålt
tors 12/11
19:00
Stora scenen 
Slutsålt
Slutsålt
fre 20/11
19:00
Stora scenen 
Slutsålt
Slutsålt
fre 27/11
19:00
Stora scenen 
Slutsålt
Slutsålt

december 2020

fre 4/12
19:00
Stora scenen 
Slutsålt
Slutsålt
lör 5/12
15:00
Stora scenen 
Slutsålt
Slutsålt
lör 5/12
19:30
Stora scenen 
Slutsålt
Slutsålt
Tis 29/12
19:00
Stora scenen 
Slutsålt
Slutsålt
tors 31/12
18:00
Stora scenen 
Slutsålt
Slutsålt

januari 2021

sön 10/1
15:00
Stora scenen 
Slutsålt
Slutsålt
tors 14/1
19:00
Stora scenen 
Slutsålt
Slutsålt
sön 17/1
18:00
Stora scenen 
Slutsålt
Slutsålt
tors 21/1
19:00
Stora scenen 
Slutsålt
Slutsålt
ons 27/1
11:30
Stora scenen 
Skolföreställning
Boka: gruppbiljetter@opera.se
fre 29/1
19:00
Stora scenen 
Slutsålt
Slutsålt
lör 30/1
15:00
Stora scenen 
Slutsålt
Slutsålt
lör 30/1
19:30
Stora scenen 
Slutsålt
Slutsålt

februari 2021

tors 4/2
19:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
fre 5/2
19:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
lör 6/2
15:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
Tis 9/2
19:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
fre 12/2
19:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
lör 13/2
15:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
lör 13/2
19:30
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
sön 14/2
15:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
fre 19/2
19:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
sön 21/2
18:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
ons 24/2
19:00
Stora scenen 
Helabonnerad
Ej bokningsbar
tors 25/2
19:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
lör 27/2
18:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare

mars 2021

lör 6/3
18:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
fre 12/3
19:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
sön 14/3
18:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
ons 17/3
19:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
fre 19/3
19:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
lör 20/3
15:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
lör 20/3
19:30
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
fre 26/3
19:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
lör 27/3
15:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
lör 27/3
19:30
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare

april 2021

tors 1/4
19:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
fre 9/4
19:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
lör 10/4
15:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
lör 10/4
19:30
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
ons 14/4
11:30
Stora scenen 
Skolföreställning
Boka: gruppbiljetter@opera.se
fre 16/4
19:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
lör 17/4
15:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
ons 21/4
19:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
fre 23/4
19:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
lör 24/4
15:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
lör 24/4
19:30
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
tors 29/4
19:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare
fre 30/4
19:00
Stora scenen 
Biljettsläpp meddelas senare
Biljettsläpp meddelas senare

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen