Nypremiär 1 november 2019
Köp biljett

Carmen

Opera i tre akter av Georges Bizet (1838–1875). Libretto Henri Meilhac och Ludovic Halévy efter Prosper Mérimées kortroman.

Sjungs på franska med svensk och engelsk översättning på textmaskin.

Ett filmklipp ur uppsättningen 2016
”Operakonst på högsta nivå”Dagens Nyheter
”Katarina Giotas gör en strålande gestaltning av rollen”Göteborgs-Posten
”Lyxigt i färg och form”SR Kulturnytt
”Göteborgsoperan bjuder på intensivt dramatiska och sköna upplevelser tillsammans med ett knippe välkända melodier. Med förtätad stämning i raffinerat rembrandskt sken, livfull koreografi och förtrollande skönsång bjuds här på en oförglömlig operaföreställning.”Borås Tidning
Katarina Giotas
Tilo Stengel

Den självständiga Carmen är passionen personifierad: vild, orädd och förtärande. När hon kastar sin ros till Don José blir det upptakten till en relation dömd att sluta i tragedi. Den annars så plikttrogne José blir som besatt och överger allt för att följa henne. Men när Carmens eldiga känslor svalnar skyndar hon vidare mot nästa mål, nästa man. För Carmen är en kvinna som aldrig kommer att kompromissa om sitt oberoende.

Länk till en lättläst beskrivning av handlingen

Bizets förföriska fabriksarbeterska har fängslat hjärtan i nära 150 år. Sir David McVicars fullblodiga och visuellt spektakulära uppsättning skapades för Glyndebourne 2002. 

I vår nypremiär görs titelrollen åter av Katarina Giotas och den vanvettigt förälskade Don José av Joachim Bäckström. Escamillo, den självmedvetne tjurfäktaren som gör entré med toreadorarian, sjungs av Mats Persson, medan Frida Engström gör rollen som Josés ungdomskärlek, den väna Micaëla. Patrik Ringborg sätter fyr på den melodiösa och dramatiska musiken.

Operan Carmen syntolkas!

Den 8/12 kl 18.00

Välkommen att boka biljetter och ta del av syntolkningen, biljetter bokas på telefon 031-13 13 00. Uppge att du vill ta del av syntolkningen när du bokar biljetten. 

Person med synnedsättning och en ledsagare får 50% rabatt på ordinarie biljettpris. Gäller plats på parkett. Begränsat antal platser.

Samling i foajén 1 timma före föreställningen, för information och utdelning av hörslingor.

”Carmen, vem är hon?”

Lyssna på samtalet om världens mest spelade titelroll med tidigare uttolkare.
Medverkande: Ulrika Tenstam, Helena Holmberg och Martina Dike. Samtalet leds av Göran Gademan (dramaturg). Vid flygen Karin Holm.

Spelades in 15 november 2016.

Introduktion till Carmen

En timme före varje operaföreställning på Stora scenen håller vi en introduktion till kvällens verk. Introduktionerna tar cirka 20 minuter och hålls på Lilla scenen. Fri entré. Begränsat antal platser.

OBS! Inga introduktioner vid premiären.

Läs mer om samtal och introduktioner

Ett filmklipp från repetioner i 2016

 Carmen i Göteborg – något för kalenderbitaren

av Göran Gademan, dramaturg

Bizets "Carmen" nådde Sverige ovanligt fort, inte minst med tanke på att verket hade en aura av lättare skandal. Redan tre år efter urpremiären, 1878, sattes Kungliga Operan i Stockholm upp verket och bara två senare gästspelade Kungliga Operans artiste med operan på Stora Teatern. Rollen som Carmen gjordes av Olefine Moe, densamma som vid Sverigepremiären. År 1883 upprepades proceduren, men då spelades Carmen av Dina Niehoff. Därefter följde en rad år då "Carmen" gästspelades av olika fria kommersiella trupper. Olefine Moe hade slutat på Kungliga Operan och drev en tid ett eget sällskap i Norge. I Fredrik Carls Herbolds regi återkom hon till Stora Teatern som Carmen 1888. I olika gruppers regi följde sedan i rask följd som Carmen de närmaste tjugo åren: Matilda Jungstedt, fru Blumenthal-Andrée, Gina Oselio (pseudonym för Ingeborg Ås), Mathilda Keyser, Signe Rydberg-Eklöf och Elin Lejdström.

Georges Bizet (1838-1875)
Étienne Carjata

1920 hade Göteborgs Lyriska Teater bildats med egen kör, orkester och administration på Stora Teatern. Till en början satsade man på publikdragande verk och dit hörde tveklöst "Carmen". Redan året därpå sattes operan upp med Signe Rydberg-Eklöf i titelrollen och en säsong senare med Elin Lejdström, som kom att ingå i den fasta ensemblen. Efter några års uppehåll kom en uppsättning i regi av scenografi av Poul Kanneworff. Carmen spelades av Gertrud Pålson-Wettergren, som under flera decennier hade närmast monopol på den rollen i Stockholm. Hon kom tillbaka senare med sin ensemble från huvudstaden, och närmare kriget gjorde Brita Ewert detsamma. Efter krigsslutet gjorde Isa Quensel Carmen, då hennes man Lars Egge var konstnärlig ledare för Storan. Även Gjurgia Leppée gästspelade i den uppsättningen. 1957 kom en ytterligare ny uppsättning med Henny Ekström

Under 1960-talet gjorde nye chefen Bernhard Sönnerstedt en rejäl satsning på mer opera kontra operett. Han byggde också upp en ny ensemble med mer inriktining på opera. Där anställdes under några år Edith Thallaug och hon gjorde Carmen här, innan hon försvann till Stockholmsoperan. Den nya uppsättningen hade regisserats av Soini Wallenius och dirigent var Styrbjörn Lindedal. I den produktionen gästspelade senare Kerstin Meyer, som varit så framgångsrik i Göran Genteles Carmen i Stockholm. Senare gick även Ann-Marie Krafft in, och hon skulle komma att tillhöra stöttepelarna i Storans ensemble. 1978 kom en ny radikal uppsättning i regi av Gun Jönsson och med Gunnar Staern som dirigent. Marie-Louise Hasselgren och Suzanne Brenning alternerade i titelrollen,

1920 hade Göteborgs Lyriska Teater bildats med egen kör, orkester och administration på Stora Teatern. Till en början satsade man på publikdragande verk och dit hörde tveklöst Carmen.

En gigantisk uppsättning följde så på Scandinavium – kanske i väntan på en större operahus? – med Runar Borge som regissör och scenograf, dirigerad av Sixten Ehrling och Neeme Järvi. Inte mindre än tre Carmen alternerade: Sylvia Lindenstrand, Marie-Louise Hasselgren och Irma Mellergaard. Den första Carmen i det nya operahuset som stod klart 1994 spelades dock lustigt nog på Lilla scenen, ett och ett halvt år efter invigningen. Till stor framgång kallades den nedbantade versionen "Carrrmen", i regi av Staffan Aspegren och med Inge Fabricius som dirigent. Carmen var omväxlande Ulrika Tenstam och Helena Holmberg. En fullskalig version kom först på stora scenen 2000, där den spelades med omväxlande Ulrika Tenstam, Anette Bod och Martina Dike. Regissör var Wilhelm Carlsson och dirigent vid premiären Carlos Spierer.

Célestine Galli-Marié som Carmen, 1875
Denna mest omdiskuterade och mångtolkade titelroll fick  alltså vänta sexton år på att komma tillbaka oss. Och räknar man på fingrarna att har det varit minst 27 olika uttolkerskor av rollen – i montrarna i vår foajé hittar du bilder på dem. Välkommen!

13 föreställningar t.o.m. 19 december.

#GOcarmen

Spelplan

december 2019

sön 8/12
18:00
Stora scenen 
Syntolkas
ons 11/12
19:00
Stora scenen 
Pensionärspris gäller
tors 19/12
19:00
Stora scenen 
Sista föreställning

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen