Dans på turné. ”Att turnera är att andas. Du kommer tillbaka med nya intryck samtidigt som du ökar kännedomen om dig och det som är unikt med just dig. Därför ska GöteborgsOperans Balett fortsätta med sina framgångsrika turnéer runt om i världen.”
Adolphe Binder, balettchef
GöteborgsOperans Balett är ett eftertraktat turnékompani som de senaste åren bjudits in att gästa bland annat Tyskland, Luxemburg, Norge, Italien, Schweiz, Frankrike, Serbien och den prestigefyllda Jacob’s Pillow Dance Festival i USA.
Våren 2012 besöker danskompaniet bland annat White Bird i Portland, Oregon (12-14 april) och Carolina Performing Arts i Chapel Hill, North Carolina (17 april), båda USA, samt operahuset i Tel Aviv, Israel (29-31 maj, 1-2 juni).
All-Nordic Program
Beethovens 32 variationer av Örjan Andersson
Falter av Johan Inger
Orelob av Kenneth Kvarström
"Goteborg Ballet dazzles in West Coast debut" The Orgegonian
"The dancers are oviously deeply skilled, the company has high technical values." Oregon ArtsWatch
"... the dancing was vigorous and unstoppable, inventive and relentless." Oregon ArtsWatch
12–14 April, 2012
Newmark Theatre, White Bird, Portland, Oregon
17 April, 2012, 19:30
Perfoming Arts Center, Chapel Hill, North Carolina


Program:
Beethovens 32 variationer i c-moll
Beethovens 32 variationer i c-moll och pianosonat nr 8 i c-moll (Pathétique)
Beethoven ville tillägna sin hjältesymfoni Napoleon, men då denne utropat sig till kejsare tyckte Beethoven att han fjärmat sig från de höga humanistiska idealen. Själv blev Beethoven föremål för en gränslös genidyrkan efter sin död. Han var en av de första fria konstnärerna och – på grund av en tilltagande dövhet – omgiven av en växande tystnad. I stället lyssnade han inåt, till sin själs musikaliska skaparkraft. Likt ett tema med variationer, har Beethoven tolkats på de mest skilda sätt. Nu får hans musik ett nytt uttryck genom Örjan Anderssons nutida koreografi.

Koreografi :
Örjan Andersson
Musik: Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Kostymdesign:
Nina Sandström
Ljuddesign: Udo Haberland
Världspremiär: 18 december 2010, Göteborg för GöteborgsOperans Balett
Livepianist: Joakim Kallhed
8 dansare
Dansare, Oregon &
North Carolina:
Mariko Kida, Micol Mantini,
Hlín Diego Hjalmarsdóttir,
Janine Koertge, Chiaki Horita,
David Wilde, Moritz Ostruschnjak, Anthony Lomuljo, Hokuto Kodama
Falter
“Inger weaves the dance with confidence, skill and a touch of genius.” Dance Europe
”This is a superlative work.” Dance Europe
Med nio dansare, 64 rep och musik av bland andra Alva Noto utforskar Johan Inger en resa från kaos till ordning. Hans suggestiva Falter rör sig från flyktighet till beständighet, via frenesi till ett fridfullt lugn. Den före detta konstnärlige ledaren för Cullbergbaletten och numera huskoreografen för Nederlands Dans Theater (NDT) skapar nu för första gången ett verk direkt för GöteborgsOperans Balett.
Johan Inger slog igenom som koreograf 1995, efter en mycket framgångsrik danskarriär vid bland andra Kungliga Baletten i Stockholm och Nederlands Dans Theater (NDT).

Koreografi, Scenografi och kostymdesign: Johan Inger
Kostymdesignass:
Carolina Armenta
Ljusdesign: Erik Berglund
Musik:
Alva Noto: Particle 1 och 2
från albumet UTP (Raster-Noton, 2009. Publisher: Bonniers)
Lars Åkerlund: Excerpt from Rivers of Mercury.
Peter Levin: Snow by the lake
9 dansare
Dansare, Oregon &
North Carolina:
Satoko Takahashi, Chiaki Horita, Micol Mantini, Lea Yanai,
Hlín Diego Hjalmarsdóttir,
Moritz Ostruschnjak,
Jérôme Delbey
Fernado Melo, Hokuto Kodama
OreloB
Fyra upphovsmän, fem dansare. Alla måste känna tillit, både i fallet och i lyftet. De är alla komponenter i en musikalisk motor som en gång uppfanns av en fransman som var fascinerad av mekanik, Maurice Ravel. Takten i hans Boléro hörs någonstans i bakgrunden av Rintamäkis ljudbild, vars volym bara ökar i styrka, endast avbruten av en strimma, eller snarare en glimt, av klockspel. Kostymerna, scenografin och ljussättningen förmedlar det rytmiska kärnmotivet – i grafisk form genom en reflektor, en krages veck och rynkor och på ett plagg som kan anta formen av en bolero, en magisk blomma eller – ur en mer industriell synvinkel – ett kugghjul.
Utvecklande, tilltagande, invecklande, stegrande volym parallellt med en rytm där kroppar förenas i en motorisk musikalitet, på samma gång monumentalt och gudomligt lätt.
OreloB skapades för GöteborgsOperans Balett 2008.

Koreografi:
Kenneth Kvarnström
Musik:
Nyskriven musik av Jukka Rintamäki, baserad på “Boléro” av Maurice Ravel
Scenografi och ljusdesign: Jens Sethzman
Kostymdesign:
Helena Hörstedt
Världspremiär:
26 april 2008, Göteborg, för GöteborgsOperans Balett
Speltid: 25 minuter
Dancers, Oregon &
North Carolina:
Janine Koertge, Erik Johansson, Anthony Lomuljo,
Fernando Melo, Micol Mantini
noBody
Dansverk av Sasha Waltz
27 och 28 april kl 19
Dansens Hus Stockholm

noBody är sista delen i en tredelad danscykel av Sasha Waltz, en av den nutida dansens största koreografnamn. Waltz arbetar inom ett brett fält, från renodlade dansföreställningar till genomkoreograferad opera och dans i museisammanhang, evenemang som hänryckt tiotusentals åskådare, nu senast vid invigningen av Italiens nya moderna konstmuseum i Rom.
Det första verket i hennes triptyk, Körper (Kropp), gestaltade människans anatomi och fysik, det följande, med titeln S, undersökte livets ursprung, Eros och sinnlighet. noBody gestaltar människans metafysiska dimensioner, tar upp känslor förknippade med vår dödlighet, och ställer frågan: Vad är det odödliga i oss? I noBody söker Waltz och dansarna att genom kroppen synliggöra det själsliga och icke-kroppsliga.
Kroppen är vår katedral, ett knyte eller en kokong, trumma eller klingande bjällra. Titeln noBody betyder både ”ingen kropp” och ”ingen”. Och ingen är helt ensam i detta dansverk där dansarna rör sig i magiska, mjukt flödande formationer och komplexa mönster i en storslagen, fantasieggande scenografi. Sorg och sökande splittrar och förenar.
Regi och koreografi
Sasha Waltz
Musik
Hans Peter Kuhn
Scenografi
Thomas Schenk, Sasha Waltz
Kostymdesign
Bernd Skodzig
Ljusdesign
Martin Hauk
Världspremiär
2002, Sasha Waltz & Guests
Längd
1 tim och 45 minuter
25 dansare
Dansare:
Angelina Allen, Delphine Boutet, Hlín Diego Hjalmarsdóttir,
Chiaki Horita, Mariko Kida,
Micol Mantini, Satoko Takahashi,
Anandi Vinken, Danielle de Vries,
Lea Yanai,
Ingeborg Zackariassen,
Kyoko Matsumoto
Israel Aloni, Rayco Cano Cortes, Fernando Melo, Andrzej Glosniak,
Erik Johansson, Hokuto Kodama, Sonny Koroschetz, Patrick Migas,
Anthony Lomuljo,
Moritz Ostruschnjak, David Wilde
I land
– NUdans 2012
Dansverk av Satoko Takahashi & Hlín Diego Hjálmarsdóttir
10 maj kl 19
DOCH Cirkushallen i Stockholm, Sverige
13 maj kl 19
Street dance-uppvisning i Donostia, San Sebastián, Spanien
19 maj kl 12
Street dance-uppvisning i Espelette, Frankrike
20 maj kl 17
Soustons, Frankrike
Endast ett av verken.
13 maj kl 19
Teatro Gazteszena
i Donostia, San Sebastián, Spanien
14-18 maj
Workshop i Donostia, San Sebastián, Spanien
19 maj kl 21
Teatro Harri Xuo i Louhossoa, Frankrike
Endast Eina meδöllu



Koreograferna och dansarna Hlín Diego Hjalmarsdóttir och Satoko Takahashi har båda växt upp på öar som under de senaste åren drabbats av katastrofer: Hlíns Island av vulkanutbrott och ekonomisk härdsmälta och Satokos Japan av naturkatastrofen som bland annat ledde till kärnkraftsolyckan i Fukushima. Med utgångspunkt i de känslor av sorg, hopp och försoning som både förenar och särskiljer människorna i dessa två länder, har de skapat varsitt verk.
NUdans är ett säsongsbaserat danskompani bestående av åtta utvalda examenselever från Sveriges yrkesdansarutbildningar. Under fyra veckor följer de GöteborgsOperans Balett och arbetar med en uppsättning som skapas exklusivt för dem av våra dansare. Eleverna kommer från Balettakademien i Göteborg och Stockholm, Kungliga Svenska Balettskolan samt Dans- och cirkushögskolan.
KAZE HIKARU
(Wind Shines)
Koncept, koreografi, scenografi och kostymdesign:
Satoko Takahashi
Musik:
Ma Sahiro Hiramoto, Acidman, Gauze, Does
Ljusdesign:
Joakim Brink
Världspremiär:
24 mars, 2012 för GöteborgsOperan
Längd:
30 min
5 dansare
Eina með öllu
[ejna meth ötlu]
(Extra allt)
Koncept, koreografi, scenografi och kostymdesign:
Hlín Diego Hjálmarsdóttir
Kompositör:
Þorgrímur Andri Einarsson
Ljusdesign:
Joakim Brink
Världspremiär:
24 mars, 2012 för GöteborgsOperan
Längd:
30 min
3 dansare
3xBoléro
Walking Mad av Johan Inger
OreloB av Kenneth Kvarnström
Episod 17 av Alexander Ekman
29-31 maj
samt 1-2 juni 2012
Tel Aviv, Israel

Titta på ett filmklipp ur 3xBoléro
Titta på ett filmklipp bakom kulisserna på 3xBoléro
Walking Mad
Johan Inger skapade Walking Mad för Nederlands Dans Theater I 2001, efter att några unga koreografer ombetts att skapa en dans för en orkesterkväll. Inger inspirerades av gamla svartvita tv-inspelningar av Boléro med dirigenten Zubin Mehta och Los Angeles Philharmonic: "Ett teatraliskt intryck – i början är dirigenten väldigt kontrollerad, välkammad och korrekt i hela sin framtoning, men i takt med att musiken stegras blir han alltmer dramatisk och upphetsad, som om han plötsligt blir besatt och alldeles förryckt. Musikstycket har givetvis en erotisk laddning, men jag ville komma bort ifrån, eller snarare bortom, det ofta uttjatade erotiska ledmotivet som stycket ofta tillskrivs."

Koreografi: Johan Inger
Scenografi och kostymdesign:
Johan Inger
Ljusdesign: Erik Berglund
Världspremiär: 14 maj 2001, för Nederlands Dans Theater
Längd: 30 min
9 dansare
Musik:
“BOLÉRO”
Kompositör: Maurice Ravel
© Editions DURAND S.A. obo REDFIELD BV. & NORDICE BV.
Recording with Orchestre de Montreal, ConductorCharles Dutoit (1980),
By arrangement with Boosey & Hawkes, Inc., Sole Agent in the US, Canada and Mexico for Durand S.A. Editions Musicales, a Universal Music Publishing Group company, publisher and copyright owner.
FÜR ALINA, Arvo Pärt, Werner Bärtschi (piano), Copyright © Universal Edition AG, Wien. Austria.
Dansare, Tel Aviv
29, 31 maj, 2 juni:
Heather Telford, Janine Koertge, Lea Yanai, Hokuto Kodama,
Dan Langeborg,
Anthony Lomuljo, David Wilde,
Jérôme Delbey, Toby Kassell
30 maj, 1 juni
Therese Fredriksson,
Micol Mantini, Angelina Allen, Toby Kassell, Israel Aloni,
Moritz Ostruschnjak,
Andrzej Glosniak,
Erik Johansson, Anthony Lomuljo
OreloB
Fyra upphovsmän, fem dansare. Alla måste känna tillit, både i fallet och i lyftet. De är alla komponenter i en musikalisk motor som en gång uppfanns av en fransman som var fascinerad av mekanik, Maurice Ravel. Takten i hans Boléro hörs någonstans i bakgrunden av Rintamäkis ljudbild, vars volym bara ökar i styrka, endast avbruten av en strimma, eller snarare en glimt, av klockspel. Kostymerna, scenografin och ljussättningen förmedlar det rytmiska kärnmotivet – i grafisk form genom en reflektor, en krages veck och rynkor och på ett plagg som kan anta formen av en bolero, en magisk blomma eller – ur en mer industriell synvinkel – ett kugghjul. Utvecklande, tilltagande, invecklande, stegrande volym parallellt med en rytm där kroppar förenas i en motorisk musikalitet, på samma gång monumentalt och gudomligt lätt.
OreloB skapades av Kenneth Kvarnström för GöteborgsOperans Balett 2008.

Koreografi:
Kenneth Kvarnström
Scenografi och ljusdesign:
Jens Sethzman
Kostymdesign:
Helena Hörstedt
Världspremiär:
26 april 2008, Göteborg, för GöteborgsOperans Balett
Längd: 25 minuter
Musik:
Nykomponerad musik av Jukka Rintamäki, baserad på
“Boléro” av Maurice Ravel
Dansare, Tel Aviv
Janine Koertge, Erik Johansson. Anthony Lomuljo, Fernando Melo, Micol Mantini
Episod 17
En grupp människor samlas regelbundet, i episoder, för att utforska olika teman. Vid det här tillfället, Episod 1-17, är temat Boléro. Hur ska den uppföras? Hur kan de förstå eller beskriva sig själva inom ramen för temat? De har övat och studerat länge. I sjutton scener, galna peruker och experiment utforskar och analyserar de olika förhållanden, rörelser, identiteter, sanningar och lögner. Och även själva teatern – att träda in i och ut ur olika roller. De hittar olika Boléros, både förinspelade och direktuppförda av orkester. Så småningom hörs även Ravels version, som ett boleriskt sätt att andas ... Vad ska hända i episod 18-35?
Episod 17 skapades för GöteborgsOperans Balett 2008.

Koreografi:
Alexander Ekman
Ljusdesign:
Joakim Brink
Scenografi och kostymdesign:
Alexander Ekman
Världspremiär:
26 april 2008, Göteborg, för GöteborgsOperans Balett
Längd: 25 minuter
Musik:
Maurice Ravel “Boléro”, Arrangement by Bernard Matracki, performed by Dieter Schöning (Violine) and
Emil Jonasson (Viola).
Jan Davis & The Spain Gang: „Rock ´N Flamenco“.
Ralph Sauer: “Boléro” Orchestral Execerpts for Trombone.
Song: “My Boléro“ performed by Vic Damone; composition: Nat Simon, Text: Jimmy Kennedy.
Dansare, Tel Aviv
Janine Koertge, Heather Telford, Lea Yanai, Delphine Boutet,
Micol Mantini, Satoko Takahashi, Anandi Vinken,
Therese Fredriksson,
Angelina Allen, Danielle de Vries
Andrzej Glosniak, Toby Kassell, Dan Langeborg
David Wilde, Jérôme Delbey, Anthony Lomuljo, Israel Aloni, Fernando Melo,
Mattias Suneson,
Moritz Ostruschnjak, Hokuto Kodama