Nypremiär 16 maj 2019
Köp biljett

Figaros bröllop

Kärlek, intriger och total förvirring. Nypremiär för Stephen Langridges hyllade uppsättning av Mozarts briljanta, mänskliga och evigt unga opera. 

Opera buffa i fyra akter av Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791). Libretto Lorenzo da Ponte efter Pierre Augustin Caron de Beaumarchais pjäs.

Sjungs på italienska med svensk och engelsk översättning på textmaskin.

Ett filmklipp ur uppsättningen från 2014
”En gnistrande hyllning till humanism, empati och kärlek.”Svenska Dagbladet (2014)
”Sprudlande och strålande.”Göteborgs-Posten (2019)
”En operakväll att minnas.”Borås Tidning (2019)

Nypremiär för Mozarts briljant invecklade och mycket mänskliga komedi i regi av Stephen Langridge, konstnärlig ledare Opera/drama. Här ryms klasskonflikter och revolutionära tankar men också passion, glädje och förlåtelse. Allt i samklang med Mozarts evigt unga musik.

Figaros bröllop är en komisk opera fylld av lust, begär, maktkamp och osannolikt komplicerade relationer. Navet i handlingen är grevens vilja att få tjänsteflickan Susanna i säng. Men Susanna ska gifta sig med Figaro, grevens betjänt. Susanna och grevinnan får hjälp av den trånsjuke ynglingen Cherubin i hämndarrangemanget.

Uppsättningen, som hade premiär hösten 2014, möttes av fina recensioner och stormande applåder. Denna gång hör vi nya röster i alla huvudroller. Den snillrika Susanna sjungs i maj av Mia Karlsson och i augusti-september av Sofie Asplund. Ida Falk Winland, som 2014 sjöng Susanna, debuterar som den bedragna grevinnan.

Greven som utnyttjar sin makt – men förlöjligas och förlorar – sjungs av GöteborgsOperans baryton Mattias Ermedahl. Henning von Schulman gästar som Figaro, en roll han tidigare gjort på bland annat Det Kongelige Teater i Köpenhamn.

En lättläst beskrivning av handlingen

Me too, Figaro - utställning i foajén

Hösten 2017 inleddes metoo-rörelsen, ett omvälvande globalt upprop mot sexuella trakasserier och övergrepp. Under våren 2019 fortsatte GöteborgsOperan samtalet tillsammans med skolungdomar.

Hela processen dokumenterades och ungdomarnas tankar och åsikter spelades in och kan nu höras på GöteborgsOperan.

Besök vår utställning i foajén, läs och se bilder och lyssna på ungdomarnas röster.

Introduktioner

Ta chansen att lära känna föreställningen och få en djupare inblick i handling och bakgrund. Introduktionerna är populära, så kom i god tid. De äger rum på Lilla scenen en timme före opera- och dansföreställningar (dock inte på premiärer, vid gästspel eller vid fysisk introduktion av dans).

Introduktionen kostar inget extra; biljetten gäller som inträde. Introduktionen varar cirka 20 minuter.

Himmelsk musik och skrattande stråkar

av Göran Gademan, dramaturg. En längre version av texten finns i föreställningsprogrammet till Figaros bröllop.

Ett av operahistoriens mest framgångsrika samarbeten är det mellan Mozart och librettisten Lorenzo Da Ponte. Båda betraktades som lite underliga av samtidens Wien och kanske var det helt enkelt två udda figurer som fann varandra i en skapargärning.

Mozarts och Da Pontes samarbete började i och med operan Figaros bröllop, uruppförd på Burgtheater i Wien år 1786. Librettot är baserat på en pjäs av Pierre Augustin Caron de Beaumarchais (Figaros bröllop eller Den tokiga dagen). Med tanke på att Beaumarchais drama hade revolutionära ansatser var det ett djärvt val av ämne – pjäsen hade väckt stor uppståndelse vid urpremiären i Paris två år tidigare. Da Ponte tonade ned den sociala kritiken i sitt libretto, istället fokuserade han på relationer och mänskliga egenskaper. En replik hos Beaumarchais, där Figaro säger till greven att "det enda du har gjort, är att bli född till den du är", är till exempel borttagen hos Da Ponte. Mozart var också mer intresserad av människans psyke än samhällskritik, dessutom slapp de risken att den wienska censuren skulle slå till.

Pierre Beaumarchais (1732–1799) polyhistor och författaren till pjäsen ’Le Mariage de Figaro’ som operan baserades på

I Figaros bröllop är andra aktens final den mest berömda. Akten utspelas i grevinnans sovrum, där Susanna tillsammans med sin matmor har klätt ut Cherubin till flicka. Den svartsjuke greven bankar på dörren och kräver att bli insläppt. Cherubin måste gömma sig i kabinettet. Greven stormar in och hör ljud inifrån garderoben. Han kräver att dörren ska öppnas. Då grevinnan vägrar tar han henne med sig för att hämta verktyg att bryta upp dörren med. Under tiden får Susanna ut Cherubin genom ett fönster och tar hans plats i kabinettet. När greveparet är tillbaka erkänner grevinnan att det är Cherubin som är i garderoben vilket väcker grevens raseri. Här börjar en genomkomponerad final.

Figaros bröllop innehåller ... ett pärlband av tjusande arior och ensembler.

Till ursinniga tongångar kräver greven att Cherubin ska komma ut samtidigt som grevinnan försöker dämpa grevens vrede. När dörren till sist flyger upp stannar musiken, för att sedan fortsätta med en trippande marsch i pianissimo. Till parets förvåning är det Susanna som kommer ut ur kabinettet: "Min herre, varför så upprörd? Dra ert svärd och se om ni finner pagen här!". Mycket har skrivits om musiken som ackompanjerar Susannas replik – vad betyder de snudd på fjäderlätta men taktfasta ackorden i den dämpade marschen? Är det Susannas steg? Är det en anspelning på Cherubin som borde vara ute och marschera som soldat? Eller är det den upprörda grevinnans hjärtslag? När greven inser att han tagit fel, "Vilket misstag jag gjorde! Jag kan knappt tro det!", skrattas han ut av stråkarna i orkestern. Det är som om ytterligare en person var närvarande och skrattar ut greven – kanske Mozart själv?

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791), kompositören
Nästan lika raffinerad som andra aktens långa final är den fjärde. Då personerna irrar i parkens mörker, ibland ovetande om den andres verkliga identitet, använder Mozart musiken för att ändra förloppet från en farskarusell till ett spel om mänskliga drifter, om förälskelse, svartsjuka, erotik och frustration. Till slut står greven där avslöjad och inför alla tvingas han be sin hustru om förlåtelse. I den generalpaus som följer är det som universum stannar. Ska grevinnan förlåta mannen som gång på gång har bedragit henne? Ska man tro Mozarts musik kommer hon även fortsättningsvis att behöva utstå grevens otrohetsaffärer.
... en studie i mänskliga svagheter och tillkortakommanden, men också om mod, lycka och en kärlek som går utanpå allt annat.

Lorenzo da Ponte (1749–1838), librettisten

Figaros bröllop innehåller en uppsjö av infall och ett pärlband av förtjusande arior och ensembler. Det är svårt att välja en favorit bland Figaros upproriska, enklare arior, grevinnans högstämda men ljuvligt sköna klagoarior, Cherubins pubertetsflämtande canzonettor eller Susannas sensuella rosenaria. Som en lockande Watteautavla ligger erotiken hela tiden på lur och Mozart avslöjar gång på gång sina rollfigurers inre drivkrafter. Figaros bröllop är en studie i mänskliga svagheter och tillkortakommanden, men också om mod, lycka och en kärlek som går utanpå allt annat.

Nypremiär 16 maj 2019
5 föreställningar t.o.m. 26 maj inkl. 1 skolföreställning. 
Biljetter säljs även till 5 föreställningar hösten 2019.

#GOfigaro

Spelplan

augusti 2019

lör 31/8
18:00
Stora scenen 

september 2019

fre 6/9
19:00
Stora scenen 
sön 8/9
18:00
Stora scenen 
fre 13/9
19:00
Stora scenen 
sön 15/9
18:00
Stora scenen 
Sista föreställning

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen