Dans. Ta chansen att uppleva förra säsongens stora danssuccé!
”Det är sugande snyggt, och svårt att få nog av.” GT
”… en njutning i varje sekund.” GP
”Dans av hög klass.” GP
”Framtiden är här”. Så uttryckte sig en av alla begeistrade recensenter efter världspremiären av dessa verk förra säsongen. Sedan gick djungeltrumman och salongerna fylldes. 7 500 besökare hann se Hemland?.
Ett rockband finns på plats på scen i det första verket, Mama, I’m Coming Home, där dansarna gestaltar exiltillvarons utmaningar, lust och lockelser. Vart är de på väg och vad händer på vägen? Den specialkomponerade musiken blandar kända rocklåtar med orientaliska harmonier.
Livemusik spelar en viktig roll även i aftonens andra del, Untitled Black. Här finns dj Ori Lichtik på plats och låter musiken smälta samman med dansarnas rörelser. Det är levande, abstrakt och genommusikaliskt i alla dess formationer. Detta är koreografi för ett ungt sekel: avskalat, intelligent och samtidigt mystiskt och magiskt.










Mama, I'm Coming Home
Dansverk av Guy Weizman och Roni Haver
Mama, I'm Coming Home av Guy Weizman/Roni Haver konfronterar oss med social reflektion, humor och ett dynamiskt språk. Med en rå och spännande ton undersöker de migrantens kropp, själ och längtan genom en blandning av dans, text, musik och visuella effekter. Livemusiken som framförs på scenen spelar en viktig roll. Mama I'm Coming Home har skapats särskilt för GöteborgsOperans Danskompani.

Titta på ett filmklipp från
Mama, I'm Coming Home
”Mama, I'm Coming Home handlar om social identitet och ställer frågor om tillhörighet och det förflutna. Om hemlängtan, men till var? Livet kan uppfyllas av minnen från den magiska värld man har lämnat bakom sig. Men man kanske måste ta ansvar och vara mogen nog att acceptera sin nya verklighet? Ett liv som formas i utrymmet mellan dröm och verklighet, mellan öst och väst, mellan själen och kroppen.”
Guy Weizman, koreograf
Guy Weizman och Roni Haver, den nyskapande duon bakom Mama, I’m Coming Home, är två israeliska koreografer boende i Nederländerna. Deras återkommande tema är personlig frigörelse i olika politiska och sociala sammanhang. Rörelsespråket är nyskapande och rått och resultatet är inte sällan fängslande, kittlande och dynamiskt. 2002 bildade de Club Guy & Roni.
Titta på en intervju med koreograf Guy Weizman
Untitled Black
Dansverk av Sharon Eyal och Gai Behar
Untitled Black av Sharon Eyal och Gai Behar är ett rent och känslofullt dansverk med många bottnar. Genom sina atmosfäriska och futuristiska rörelser, inramade av kraftfull musik, tar dansarna med oss in i ett fantastiskt parallellt universum. DJ Ori Lichtiks livemusik spelar en bärande roll. Untitled Black har skapats särskilt för GöteborgsOperans Danskompani och åtta dansare från Batsheva Dance Company.

Titta på ett filmklipp från Untitled Black
Sharon Eyal dansade med Batsheva Dance Company från 1990 till 2008 och började koreografera inom ramen för kompaniets projekt Batsheva Dancers Create. 2003–2004 var hon konstnärlig ledare för Batsheva och mellan 2005 och 2012 huskoreograf för samma kompani. 2009 började Eyal även skapa dansverk för andra danskompanier världen över. Eyal har tilldelats många utmärkelser, bland annat kulturministeriets pris för unga danskonstnärer 2004 och 2009 års Landau-pris inom kategorin dans. 2008 utsågs hon till Chosen Artist av Israel Cultural Excellence Foundation.
Mellan 1999 och 2005 producerade Gai Behar livemusik, konstnärliga undergroundevenemang och ravefester. Denna radikala verksamhet inbegrep bland annat ett ambulerande ljudsystem och rave i övergivna byggnader, källare och parkeringsplatser med liveakter och installationskonst. Gai och Eyal har samarbetat sedan 2005.