Alla föreställningar är inställda t.o.m. 31 oktober
Sista speldatum för denna uppsättning har passerats.

Klicka här för att se säsongens aktuella produktioner.

La ville morte

Skandinavienpremiär 8 mars 2020

La ville morte

Människans blindhet och besatthet. 

Opera av Nadia Boulanger (1887–1979) och Raoul Pugno (1852–1914).
Libretto Gabriele D’Annunzio. Orkestrering Mauro Bonifacio.

Ges som konsert. Sjungs på franska med svensk och engelsk översättning på textmaskin.
Premiären direktsänds i Sveriges radio P2 samt Europeiska Radiounionen.

Den franska tonsättaren och kompositionsläraren Nadia Boulanger är en av 1900-talsmusikens nyckelpersoner. Bland hennes elever fanns storheter som Igor Stravinskij, Benjamin Britten, Francis Poulenc, Aaron Copeland, Quincy Jones, Daniel Barenboim, Astor Piazzolla och Philip Glass.

Det sägs att Nadia Boulanger medvetet tog ett steg tillbaka som tonsättare för att i stället släppa fram sin syster, Lili Boulanger. Först 1909 komponerade hon sin enda opera, La ville morte (“Den döda staden”, ej att förväxla med Korngolds opera Die tote Stadt). Uruppförandet skedde nära hundra år senare, i Italien 2005. GöteborgsOperans konsertanta framförande blir det andra någonsin. 

”La ville morte” är en tragisk berättelse som osar av symbolism och dekadens, med svaghet för antiken. Den utspelar sig bland ruinerna av Agamemnons palats i grekiska Mykene, där arkeologer söker efter kungagraven. En av arkeologerna är Léonard som anlänt i sällskap med sin syster Hebé, sin gode vän Alexandre och dennes blinda fru, Anne. En komplicerad händelsekedja av besatthet, förbjudna lustar och irrationalism inleds, där den blinda Anne i enlighet med tidens strömningar anar den inre verkligheten bättre än de seende. 

Den impressionistiska musiken, med sin färgrika orkesterpalett och starka stämningar, påminner om Debussy och Ravel. 

”La ville morte” skrevs samma år som Richard Strauss opera "Elektra", som skildrar mordet på kung Agamemnon vars grav arkeologerna söker i Boulangers opera. En tid då intresset för det dunkla undermedvetna tog fart, och symbolism och perversioner influerade konsten.


Restaurangen och caféet har öppet till föreställningen. Boka bord i restaurangen här.
Operabaren stängd.

Nadia Boulanger, den stillsamma revoltören

Av Rut Pergament, instuderare på GöteborgsOperan.

Nadia Boulanger föddes in i en ytterst musikalisk familj. Kompositörerna och teorilärarna på Pariskonservatoriet tillhörde familjens umgängeskrets. När pappan dog överlämnades försörjningsplikten till äldsta dottern, den då trettonåriga Nadia. Hon insåg att det skulle bli svårt att få till kompositionskarriären hon drömt om och började istället undervisa och vikariera som organist.

År 1921 invigdes den amerikanska skolan i Paris och Nadia Boulanger utsågs till dess rektor och lärare i komposition. Tonsättaren Aaron Copland blev både skolans och hennes första elev. De fortsatte att strömma till, de amerikanska begåvade kompositionsstudenterna - i över sex decennier. Bland dem Elliott Carter, Irving Fine, Roy Harris, Quincy Jones, Leonard Bernstein, Ned Rorem, Gian Carlo Menotti, Oliver Nussen, Walter Piston, Astor Piazzola, Roger Sessions och Virgil Thomson. Nadia Boulanger var med andra ord högst delaktig i uppbyggandet av den amerikanska kontinentens musikaliska musikkultur.


Trots att hon dragit sig tillbaka från komponerandet skrev hon ändå några verk tillsammans med Raul Pugno. Operan "La ville morte" baseras på pjäsen med samma namn av dramatikern och kulturpersonligheten Gabriele d’Annunzio. De tre skrev operan tillsammans, bland annat på D’Aunnizios hotellrum. Det väckte skandal, något som Boulanger vid det här laget var van vid och inte tog någon större notis om.

Allt var klart för premiär på Operan i Paris i september 1914. Då bröt första världskriget ut. Pugno dog i Moskva i december samma år, partituret brann upp och därmed blev operan liggande i hundra år.

Klaverutdraget överlevde och utifrån det har vi försökt väcka verket till liv. Franskt, kromatiskt, ibland kärvt, ibland passionerat, alltid vackert, genomtänkt. Ett mästerligt verk, en skatt som vi fått förmånen att upptäcka. Nästan som man vill ropa ”Guld, guld” som operans Léonard, arkeologen, vid upptäckten av guldföremålen vid utgrävningarna i Mykenes antika grottor.

De talrika och detaljerade anvisningarna, noterna och dess kromatiska tonspråk har väckts – försiktigt, ömt. De har undersökts, kännts på, sjungits, spelats. Den litterära texten mot musiken, melodin mot harmonierna, orden mot tonernas rytm, allt har vi vänts och vridit på. Och plötsligt – öppnar sig operan! Romantiskt, impressionistiskt, och franskt – som om musiken varit dold bakom en skir slöja som avslöjar allt och ingenting. Vissa företeelser och objekt har tilldelats musikaliska motiv, som Perseusfontänen, med dess livgivande vatten. Solen, månen och stjärnornas ljus och skimmer - mot törsten, det torra och dammet har tilldelats respektive musik. Kören i form av arbetare och i religiösa processioner skapar distans och djupverkan.

Precis som Léonard grävde fram Cassandras guld i Mykene har vi  knådat fram denna skatt och gett det liv. Det har varit värt all ansträngning och tid att upptäcka Nadia Boulangers eget tonspråk - hon som själv uppväckte så många kompositörers språk i över sextio år. 


Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen