”Överjävligt bra.” – Expressen
Köp biljett

Nyckeln till dröm|marna & Vox humana

Drömmen om ett drömförhållande.

Nyckeln till drömmarna (Trois fragments de Juliette)

Opera i en akt av Bohuslav Martinů (1890–1959). Libretto av tonsättaren efter Georges Neveuxs pjäs Juliette, ou La clé des songes. Källkritisk utgåva av Aleš Březina.

Vox humana (La voix humaine)

Opera i en akt av Francis Poulenc (1899–1963). Libretto Jean Cocteau.

Sjungs på franska med svensk och engelsk översättning på textmaskin.

Premiären direktsänds i Sveriges Radio P2.

Trailer
"Överjävligt bra."Expressen
”Sopranen Kerstin Avemo glänser.”GP
”Publiken sitter som i trans.”SvD
”Joachim Bäckström sjunger utsökt och Kerstin Avemo likadant.”SR Kulturnytt
”Ett förkrossande lyckokast.”DN

Idén om det perfekta förhållandet, den fullkomliga kärleken, är en illusion människan gärna håller vid liv. Vi diktar om den, sjunger om den, längtar och drömmer.

Med stor framgång har GöteborgsOperans regissör David Radok på senare år satt upp oväntade kombinationer av enaktare. Även denna dubbel väver samman två verk till en ny helhet – en surrealistisk berättelse om kärlek.

En lättläst beskrivning av handlingen →

Nyckeln till drömmarna

Kvällen inleds med en urpremiär: den första iscensättningen av den tjeckiske kompositören Bohuslav Martinůs surrealistiska Nyckeln till drömmarna (originaltitel Trois fragments de Juliette), som består av tre scener ur hans opera Julietta (1938). Att texten är på franska förklaras av att pjäsen som librettot bygger på är skrivet av surrealisten George Neveux. Pjäsens undertitel har fått bli operans svenska titel.

Michel försöker återfinna en kvinna som han utnämnt till sitt livs kärlek – en kvinna vars röst han hörde en gång för länge sedan. Är hon verklig eller en fantasiskapelse? Martinů själv betraktade handlingen i sin opera som balanserande på gränsen mellan verklighet och illusion: ”Operan är full av oförväntade situationer och ologiska händelser. Den enda genomgående röda tråden är människans sinne. Minnet.”

Vox humana

Francis Poulencs Vox humana (originaltitel La voix humaine, ”Den mänskliga rösten”) från 1959 beskriver en kvinnas desperata försök att rädda ett förhållande. Hon talar i telefon med sin före detta älskare och kastas mellan hopp och förtvivlan, förnekelse och acceptans. När drömmen om kärleken slocknat ser hon bara en utväg. Döden. Verkligheten förskjuts och illusionen tar plats. Är detta kärlekspar detsamma som i stycket innan?

Som Juliette och Kvinnan får vi uppleva den mångfaldigt prisbelönta Kerstin Avemo, som med sin enastående uttryckskraft äger förmågan att trollbinda publiken. Hennes Michel är den internationellt verksamme Joachim Bäckström. Den intensiva dubbeln dirigeras av fransyskan Claire Levacher.

Kerstin Avemo sjunger ett stycke ur Vox humana. Spelades in under Säsongskonserten, augusti 2018.

Introduktion till föreställningen
Lilla scenen, en timme före varje föreställning (utom premiären)

Ta chansen att lära känna föreställningen och få en djupare inblick i handling och bakgrund. Introduktionerna är populära, så kom i god tid. De äger rum på Lilla scenen en timme före föreställningar (dock inte på premiärer, vid gästspel eller vid fysisk introduktion av dans).

Introduktionen kostar inget extra; biljetten gäller som inträde. Introduktionen varar cirka 20 minuter.

Utställning om Martinů

I samarbete med Tjeckiens ambassad och Tjeckiska centret i Stockholm visar GöteborgsOperan delar av utställningen ”Fenomenet Martinů” från Nationalmuseet i Prag. Utställningen berättar om den tjeckiske tonsättaren Bohuslav Martinů (1890–1959), vars verk Tre fragment ur operan Juliette (”Nyckeln till drömmarna”) i vår sätts upp sceniskt för första gången någonsin.

Utställningen är öppen för alla under spelperioden.

Visning på premiärdagen:
Kl 16.30 den 13 april sker en presentation av utställningen på engelska, ledd av Martinů-experten Aleš Březina. 

Hur känns det? Berätta!

Vi som är vana att stå på scenen är nyfikna på vilka känslor föreställningen väckte i dig. Därför finns vi på plats i foajén i samband med föreställningarna av Nyckeln till drömmarna & Vox humana. Välkommen att dela med dig av hur operan känns inuti dig. Vi finns i foajén i pausen och efter föreställningen. (OBS – Ej på premiären.)
(Inget spelas in, inga namn skrivs ner. Men vi samlar alla känslor.)


Poulenc och hans mänskliga röst – Vox humana

Artikel av Göran Gademan, dramaturg

Francis Poulenc (1899–1963) är den mest lyckosamma operatonsättaren i Les Six, en grupp kompositörer i 1920-talets Paris. Gruppens syfte var att skapa ny musik i protest mot den senromantiska och impressionistiska musiken, utan att använda sig av det tyska tolvtonssystemet. Gruppens tonspråk skulle fortsatt vila på tonal grund. Med kompositören Erik Satie som inspiratör skapade Les Six ofta uppsluppna eller lojt tillbakalutade verk – inte sällan med en dos kabarémusik. 

Poulenc har beskrivits som en person med ett Janusansikte med de två sidorna, den allvarliga och den uppsluppna, bredvid varandra. Som det underbarn han var, charmade han borgerliga damer med delikata och lekfulla pianostycken. Men innerst inne närde en dröm om att en gång slå igenom med en stor, tragisk opera. Så blev det också till slut, men operorna komponerade han sent i karriären. Poulenc kom från mycket välbärgade förhållanden och behövde aldrig komponera för sitt uppehälle.

Poulenc har beskrivits som en person med ett Janusansikte med de två sidorna, den allvarliga och den uppsluppna, bredvid varandra. Som det underbarn han var, charmade han borgerliga damer med delikata och lekfulla pianostycken. Men innerst inne närde en dröm om att en gång slå igenom med en stor, tragisk opera.

År 1947 uruppfördes hans första opera ”Les mamelles de Tirésias” (Brösten på Thérèse) på Opéra-Comique i Paris. Det uppsluppna librettot var hämtat från Guillaume Apollinaires surrealistiska pjäs med samma namn. Under större delen av 1950-talet arbetade Poulenc med vad som skulle bli hans magnum opus, den djupt tragiska operan ”Karmelitsystrarna” (Dialogues des carmélites). Efter uruppförandet på La Scala i Milano 1957, har den kommit att bli en av 1900-talets mest spelade operor. På GöteborgsOperan spelades ”Karmelitsystrarna” framgångsrikt säsongen 2001–2002. 

Poulencs musa för de ledande rollerna i hans tre operor var sopranen Denise Duval. Hon kan karakteriseras som ett slags operaversion av Édith Piaf, med en personligt färgad sopran och unik uttryckskraft. Själv beskrev hon samarbetet med Poulenc som att ”han kände min sanna karaktär, ångesten som jag döljer men som ändå gnager i mig och driver mig till melankoli under en mask av sprudlande glädje”.

”La voix humaine” (Den mänskliga rösten/Vox humana) blev Poulencs sista opera. Detta monodrama för sopran och orkester, skrevs givetvis för Denise Duval som uruppförde verket på Opéra-Comique 1959.

Premiär 13 april 2019
6 föreställningar t.o.m. 12 maj.

#GOvoxhumana

Spelplan

april 2019

fre 26/4
19:00
Stora scenen 
Pensionärspris gäller

maj 2019

fre 10/5
19:30
sön 12/5
18:00
Stora scenen 
Sista föreställning

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen