Sista speldatum för denna uppsättning har passerats.

Klicka här för att se säsongens aktuella produktioner.

”Tätt, drivet och makalöst bra” SVT

Rhenguldet

Den som tar makten över guldet får makten över världen.

Rhenguldet, trailer
”Musikaliskt är denna ’Rhenguldet’ helt förträfflig”Dagens Nyheter
”Fantasifull uppsättning med strålande vokala insatser och en orkester som verkligen får fram Wagners dynamik”SR Kulturnytt
”Den riktiga skatten är Evan Rogisters musikaliska ledning”Svenska Dagbladet
”Mezzosopranen Katarina Karnéus och basbarytonen Anders Lorentzson gör utmärkta insatser”Göteborgs-Posten
”Ett nytt Wagneruttryck med samtidsanpassad tolkning”Borås Tidning
”Stephen Langridge – operachef och Göteborgsringens regissör – har valt den lekfulla vägen till scentrollerierna”Expressen/GT
”Jag tycker man ska åka till Göteborg och uppleva”SVT Kulturnyheterna

Musikdrama i en akt av Richard Wagner (1813-1883). Text av tonsättaren.

Sjungs på tyska med svensk och engelsk översättning på textmaskin.
Premiären direktsänds i Sveriges Radio.

En lättläst beskrivning av handlingen


Föreställningsprogram

Läs föreställningsprogrammet till "Rhenguldet" här.

Handlingsbeskrivningen kan du hämta i OperaShopen eller garderoben.

Anders Lorentzson (Wotan), Katarina Karnéus (Fricka)

Richard Wagners epos Nibelungens ring är operavärldens Mount Everest. Tetralogin Rhenguldet, Valkyrian, Siegfried och Ragnarök har påverkat både musikhistorien och konstnärliga uttryck i stort. Den musikaliska berättelsen spänner över tre generationer och fyra operor med en sammanlagd speltid på över 15 timmar. De närmaste fyra säsongerna kommer vi att sätta upp en del ur Nibelungens ring per år, med final år 2021. GöteborgsOperans konstnärlige ledare Opera/drama, Stephen Langridge, regisserar denna Göteborgs första Ringcykel någonsin. För scenografi och kostymdesign står den prisbelönta engelska scenografen Alison Chitty.

I prologen Rhenguldet inleds Nibelungens ring med ett ingrepp på naturen och dess ordning. Den ondskefulle Alberich stjäl guldet från floden Rhens botten, där det vaktas av de tre Rhendöttrarna. Han vet att den som smider en ring av guldet och avsvärjer sig kärlek får makt över världen. Här börjar en nedåtgående spiral av mord, maktmissbruk, industrialism och miljöförstöring. Men också av svindlande kärlek, våldsam frigörelse och gripande försoning.

I den monumentala rollen som överguden Wotan syns Anders Lorentzson och som hans hustru Fricka Katarina Karnéus. Båda är en del av GöteborgsOperans ensemble. Alla delar i Nibelungens ring kommer att dirigeras av Evan Rogister, som debuterade på Metropolitan hösten 2017 och senast gästade oss med dubbeln Riddar Blåskäggs borg & Erwartung.

GöteborgsOperan har länge prioriterat miljöfrågor och anses vara en föregångare i branschen. Med Ringen gör vi hållbarhet till en aktiv del också i de konstnärliga valen och tar därmed ytterligare ett steg framåt. Läs mer om projektet här.

Lyssna på ”Rent guld?” samtalet inför nya uppsättningen av Rhenguldet.

Medverkande: Anders Lorentzson (Wotan), Katarina Karnéus (Fricka), Hege Høisæter (Erda), Stephen Langridge (regissör), Allison Chitty (scenograf), Evan Rogister (dirigent), Natalja Koniouchenkova (miljösamordnare). Samtalsledare: Göran Gademan (dramaturg). Vid flygeln: Martin Andersson.

Samtalet är på engelska och spelades in 6 nov.


Introduktion till Rhenguldet

En timme innan varje föreställning (utom premiären) ger vi introduktioner på Lilla scenen. Introduktionen kostar inget extra; biljetten gäller som inträde. Introduktionen varar cirka 20 minuter. Ta chansen att lära känna föreställningen och få en djupare inblick i handling och bakgrund.

Läs mer om våra introduktioner och samtal

Utställning med konstnären Jesper Waldersten

17 november – 9 december, foajén

Rhenguldet, av Jesper Waldersten. Olja på papper.

Konstnären Jesper Walderstens bildserie för GöteborgsOperans uppsättning av ”Nibelungens ring” belönades nyligen med guld i Svenska Designpriset 2018. Bildserien består av fem verk; ett för varje opera i cykeln och ett som binder samman hela ”Ringen”. Uttrycket ger en föraning om svärtan och skönheten som väntar. Under Rhenguldets spelperiod hänger originalverken till beskådan i GöteborgsOperans foajé och bilderna i serien  kan köpas som konstaffischer i Operashopen.

Jesper Waldersten är idag en av Sveriges mest omtalade konstnärer med en lång rad utställningar bakom sig. Under 2018 har han bland annat uppmärksammats för sina illustrationer till nyutgåvan av Astrid Lindgrens ”Bröderna Lejonhjärta.

Läs mer här och titta på filmklipp där Jesper berättar om bildserien


Vi behöver din mobil.

Om fyra år går jorden under. Hjälp oss att förhindra Ragnarök.
Lämna in en gammal mobil till återvinning hos oss och få chans att vinna ett Guldpaket för två!

Läs mer här

Dirigenten rekommenderar:

För den som vill veta ännu mer rekommenderar dirigenten Evan Rogister Deryck Cookes informativa inläsning om ”Nibelungens ring”.  Inspelningen, på engelska, är gjord på 1960-talet och berättar allt och lite till om handlingen och alla ledmotiv.

”An introduction to Der Ring des Nibelungen”, med Deryck Cooke, Wiener Philharmoniker och Sir Georg Solti.

Inspelningen finns också på Spotify.

Ledmotiv i Nibelungens ring

I ”Nibelungens ring” finns mer än nittio så kallade ledmotiv. Ett ledmotiv kan vara allt ifrån en enstämmig melodi till en rytm eller en ackordföljd. Ledmotiven kan förändras och även utvecklas ur varandra och står i ett förhållningssätt till varandra genom tonarter, klangområden eller val av instrument.

Ledmotiven kan också kombineras med varandra eller ställas mot varandra för att ange ett speciellt motsatsförhållande i handlingen. Ledmotiven ligger heller inte enbart i orkestern – de kan också sjungas av rollfigurerna. Hela denna ledmotivsapparat gör att det psykologiska, inre förloppet finns i musiken – både sådant som är uppenbart för rollpersonerna, men också sådant som de inte är varse än; det kan till en början ligga i deras undermedvetna. Om en person ljuger på scenen, kan den avslöjas av orkestern. Men personen kan naturligtvis även ljuga för sig själv. Wagnersopranen Nina Stemme har uttryckt det träffsäkert: ”Hos Wagner hör man alltid vad man tänker”.

Många av ledmotivens namn är uppenbara, andra är omtvistade. Själv gav Wagner aldrig ledmotiven några namn, han kallade dem inte ens för ledmotiv. Först till uruppförandet av hela Ringen i Bayreuth 1876 gav musikvetaren Hans von Wolzogen ut en analys av tetralogin och lanserade där en sammanställning av dess ledmotiv. För att göra det väldiga verket mer överskådligt för lyssnaren härleder han ledmotiven till olika personer, förhållanden eller föremål i handlingen.

Flera ledmotiv är viktiga för att få en djupare förståelse av verket. Precis som i flera av sina tidigare operor vecklade Wagner ut hela verket ur det första motivet, som i detta fall pekar på naturens urtillstånd i floden Rhen, Ur. De inledande, stigande Ess-durackorden sätts svagt an av det lägre brasset, och efterhand låter han lyssnaren, via flödande stråkar, ana floden Rhen.

Några av de viktigaste ledmotiven presenteras redan i "Rhenguldets" inledande scen innan Alberich stjäl guldet: det pärlande Rhendöttrar pekar direkt på rhendöttrarna som personer.

Det fanfarliknande Rhenguld hörs första gången i solotrumpeten när rhenguldet syns och motivet pekar på guldet i sin rena form. 

Något senare hörs ett slags cirkelrörelse som indikerar Ringen, då Wellgunde berättar att den som smider en ring av guldet får all världens makt.


Kort därpå ger Woglinde förbehållet för detta, att bara den som avsvärjer sig kärleken kan lyckas, till den mollstämda melodin Försakelse.

Motivet Rhendöttrarnas sång, i form av fallande ackord, pekar först på hur rhendöttrarna gläds åt guldet, men från och med nästa scen mer klagande och påminner då om deras anspråk på att få tillbaka det.

Har man lärt sig dessa motiv är man redan ett stycke på väg. Men det intressanta är sedan att se vad Wagner gör av dem, hur han kombinerar dem med varandra samt när, hur och varför de klingar. Den som inte har haft med dem att göra tidigare utlovas en fascinerande resa som i bästa fall kan vara livet ut.

Göran Gademan, dramaturg

#GOrhenguldet

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen