Bästa publik
GöteborgsOperans fysiska salonger är stängda fram t.o.m. 31 mars 2021. Detta gäller även restaurang, café och barer. Vi ses i de digitala salongerna! Läs mer
Sista speldatum för denna uppsättning har passerats.

Klicka här för att se säsongens aktuella produktioner.

Siegfried

Inställd

Siegfried

Nibelungens ring 2018–2021

Musikdrama i tre akter av RICHARD WAGNER (1813–1883). Text av tonsättaren.

Sjungs på tyska med svensk och engelsk översättning på textmaskin.

Inställt.

Utifrån det rådande läget med allmän smittspridning och flera bekräftade fall bland operans personal har GöteborgsOperans ledning beslutat att ytterligare minimera verksamheten i operahuset. Som en konsekvens av denna försiktighetsåtgärd avbröts inspelningen av Wagners opera Siegfried. Det innebär att helgens efterlängtade sändning skjuts på framtiden.

Vi hoppas på er förståelse. Vi längtar alla efter Siegfried, men våra medarbetares hälsa kommer i absolut första hand. Nu får vi göra Brünnhilde sällskap på klippan och vänta på hjälten ett tag till. 

Vi hoppas återkomma inom en snar framtid med nya datum för Siegfried. 



Här kan du bläddra i ett digitalt föreställningsprogram.

Nyfiken på Siegfried?

Här kan du titta på en filmad introduktion till operan Siegfried. Mycket nöje! 

Introduktion till Siegfried med Daniel Olmarker

Alla vill åt guldet som ger makt över världen. Men endast den som är utan fruktan kan vinna det. 

I den tredje delen av Nibelungens ring gör en ny generation entré: den föräldralöse och orädde ynglingen Siegfried som uppfostrats av nibelungen Mime. Siegfried lyckas laga ett trasigt, gudomligt svärd som hans döde far lämnat efter sig och ger sig iväg för att lära sig vad fruktan är. Två mord och en hjälpsam skogsfågel senare når han fram till klippan där valkyrian Brünnhilde är försänkt i sömn. Är hon redo att vakna till sitt nya liv, bland människor istället för gudar? 

Stephen Langridge, regissör:

Alla Wagners operor för med sig egna utmaningar och belöningar, och alla innebär en ny resa både vad gäller repetitioner och framförande. Men visst finns gemensamma nämnare. Längden är en; jag kämpar nu för att få Ringcykeln inkluderad i En svensk klassiker, tillsammans med andra extremsporter som Vansbrosimningen och Vasaloppet.

I Siegfried har vi lämnat gudarnas värld och befinner oss i människornas. Här ryms också nibelungar och en ganska slö drake. Den äldre generationen finns med i skuggorna: urmodern Erda, sierskan som räds sina syner, och överguden Wotan (Vandraren), en bruten man som längtar efter världens och sin egen undergång. 

Evan Rogister, dirigent:

Människor dras till omfången på de här verken, särskilt nu med trenden ’binge-watching’, detta att se en hel tv-serie på en dag eller två. Det är fascinerande att se hur vi återvänder till det som tar längre tid. Kanske har vi fått nog av det som bara kräver korta koncentrationsspann? Kanske längtar vi efter upplevelser som når på djupet?

Richard Wagners epos Nibelungens ring är operavärldens Mount Everest. Den musikaliska berättelsen Rhenguldet, Valkyrian, Siegfried och Ragnarök har påverkat både musikhistorien och konstnärliga uttryck i stort. Under fyra säsonger sätter GöteborgsOperan upp en del per år, med final år 2021. De fyra operorna dirigeras av Evan Rogister, chefdirigent på Nationaloperan i Washington. Regissör är Stephen Langridge, GöteborgsOperans konstnärlige chef Opera/Drama år 2013–2019. Han tar fasta på ”Ringens” berättelse om hur angrepp på naturen och dess ordning leder till jordens undergång, och låter hållbarhet bli en aktiv del också i de konstnärliga valen. Titelrollen sjungs av den amerikanske tenoren Daniel Brenna, som gjort stor internationell karriär i bland annat denna roll.

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen