Cavalleria rusticana & Pagliacci - lättläst

Cavalleria rusticana & Pagliacci - lättläst

På samma kväll spelar vi två operor:
"Cavalleria rusticana" och "Pagliacci".
Båda operorna handlar om människorna i en liten italiensk by på ön Sicilien.

Handlingen i "Cavalleria rusticana"

Viktiga personer:

Santuzza - en kvinna som är kär i Turridu.

Turridu - en man som kommer tillbaka till byn efter att ha varit bortrest. Innan han reste bort var han och Lola kära i varandra. De var ett par. Nu är Turrido tillsammans med Santuzza istället.

Mamma Lucia - Turridos mamma

Alfio – är gift med Lola.

Lola – var tillsammans med Turrido innan han åkte bort. Nu är hon gift med Alfio.

Silvio – arbetar i bageriet.

Det är morgon i en liten by på Sicilien. Folket som bor i byn ska till kyrkan för att fira påsk. Santuzza får inte komma in kyrkan eftersom hon är tillsammans med Turridu. De är inte gifta men ändå ett par. Det tycker många i byn är dåligt.

Santuzza upptäcker att hennes älskade Turridu fortfarande är kär i Lola som han var ihop med förut. Men nu är Lola gift med Alfio. Santuzza bråkar med Turridu. Han blir arg för att hon är svartsjuk.

Santuzza berättar för Alfio att Lola och Turridu är kära i varandra. Alfio blir arg och vill slåss med Turridu.


Handlingen i "Pagliacci"

Viktiga personer:

Canio    ledare för en teatergrupp. Är gift med Nedda.

Nedda    Skådespelare i teatergruppen. Är gift med Canio.

Tonio    Skådespelare i teatergruppen. Är kär i Nedda

Beppe    Skådespelare i teatergruppen. Vän med Canio.

Silvio    Bagare i byn. Silvio och Nedda älskar varandra.

En teatergrupp kommer till byn. Gruppens ledare heter Canio. Han bjuder in folket i byn till föreställningen på kvällen. Tonio berättar för Nedda att han är kär i henne. Nedda säger att hon inte är kär i Tonio. Han blir arg och vill hämnas.

Nedda är gift med Canio men hon älskar inte honom. Nedda har ett hemligt möte med sin älskare Silvio. De bestämmer att de ska rymma tillsammans efter föreställningen. Tonio hör vad de planerar och berättar allt för Canio. Canio blir arg och jagar iväg Silvio. Men Canio hinner inte se att det är Silvio. Nedda vägrar att avslöja vad hennes älskare heter. Canio är arg och ledsen och han vill inte spela teater på kvällen. Pjäsen liknar hans eget liv.

Byborna anländer och teaterföreställningen börjar. Föreställningen handlar om det som just har hänt i byn. Canio orkar inte spela teater längre. Han kräver att få veta vem som är Neddas älskare. Nedda försöker att fortsätta spela teater. Canio är svartsjuk och mycket arg.


Läs mer om uppsättningen →

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen