De sju döds|synderna & Gianni Schicchi – lättläst
Lättläst beskrivning av handlingen
De sju dödssynderna & Gianni Schicchi är två föreställningar i en. Regissören David Radok har satt ihop två olika verk som är väldigt olika.
Det ena verket är De sju dödssynderna. Det skrev Kurt Weill på 30-talet. Det är lite som en kabaret med jazzmusik.
Det andra verket är Gianni Schicchi. Det är en rolig opera av Puccini. I den operan finns en sång som är väldigt känd. Den heter ”O mio babbino caro”.
Kulisserna och sakerna på scenen gör att de två verken blir en enda berättelse. Berättelsen handlar om synd och om hemska människor.
Handlingen
De sju dödssynderna
Anna och hennes syster kommer från Louisiana. De måste arbeta för att försörja sin familj. De åker till sju stora amerikanska städer. På sju år ska de få ihop mycket pengar. De vill köpa ett hus vid floden Mississippi.
Anna och hennes syster är två sidor av samma person. Den ena är vacker och känslosam, den andra är praktisk och förnuftig. Anna vill försörja sin familj utan att begå några av dödssynderna. Men det går inte. På resan går de igenom de sju dödssynderna: lättja, högmod, vrede, frosseri, otukt, girighet och avund.
Gianni Schicchi
En rik gammal man har dött. Han heter Buoso Donati. Hans släktingar var med när han dog. Släktingarna hittar hans testamente. Han har gett allt han har till kyrkan. Släktingarna blir jättearga eftersom de inte får någonting.
En ung man som heter Rinuccio säger att de ska fråga Gianni Schicchi om hjälp. De andra tycker att det är en dålig idé. Men Rinuccio är envis, för han älskar Lauretta – Schicchis dotter.
När Schicchi kommer vill han inte hjälpa till. Lauretta övertalar sin pappa att försöka hjälpa dem. Hon vill ju gifta sig med Rinuccio.
Schicchi kommer på en idé. Han ska klä ut sig till Buoso Donati och ta hans plats i sängen. Ingen annan vet ju att den gamle mannen har dött. Då kan Schicchi skriva ett nytt testamente! Alla tycker att det är en bra idé.
Kvinnorna klär ut Schicchi till Buoso Donati. De försöker få Schicchi att ge de dyraste sakerna till just dem.
Schicchi påminner släktingarna om att den som gör ett brott av det här slaget får ett hårt straff. Man får en hand avhuggen och måste lämna landet. Ingen får berätta vad de har gjort!
Notarien kommer och det nya testamentet skrivs. Men det går inte riktigt som släktningarna har tänkt sig …