La bohème - lättläst

La bohème - lättläst

"La bohème" är en opera av Giocomo Puccini.

Viktiga personer i handlingen

De fyra vännerna:

  • Rodolfo är poet.
  • Marcello målar tavlor.
  • Colline är filosof.
  • Schaunard är musiker

Benoit är hyresvärd. De fyra vännerna hyr en våning av Benoit.

Mimì arbetar som sömmerska. Hon bor granne med de fyra vännerna.

Musetta var tillsammans med Marcello förut. Hon arbetar med att göra hattar.

Alcindore är en äldre, rik man. Han och Musetta har ett förhållande, men hon är inte så kär i honom. Hon tycker mest om hans pengar.

Ordlista:

hyra: Man får bo i en lägenhet eller ett hus mot att man betalar för det.

hyresvärd: En person som man betalar hyra till.

filosof: En filosof funderar över frågor som handlar om livet - om saker i livet som människor alltid har grubblat över.

poet: En poet skriver dikter. Dikter är korta texter som ofta beskriver känslor.

musiker: En musiker tjänar pengar på att spela instrument.

göra slut: Om man inte är kär i sin flickvän eller pojkvän kan man göra slut. Då är man inte ihop längre.

svartsjuk: När man är väldigt orolig för att den man är kär i älskar någon annan.

brodera: Att sy fina mönster på tyg

nota: En lista på det man har köpt på en restaurang. På notan står vad man ska betala.

deppa: Att vara ledsen och tycka att allt är tråkigt

Akt I

De fattiga vännerna Rodolfo och Marcello bor i en våning i Paris. För att det ska bli varmt i rummet eldar de med texter som Rodolfo har skrivit. De har inga andra papper att elda med. Filosofen Colline och musikern Schaunard kommer. De bor också i våningen. Shaunard har tjänat lite pengar.

Hyresvärden Benoit vill att vännerna betalar hyran. De fyra vännerna skojar med honom. De gör så att han dricker för mycket alkohol. Benoit blir full och vännerna får ut honom från våningen.

Vännerna vill fira att de har pengar. De går till Café Momus. Rodolfo stannar hemma. Han vill skriva på sin bok. Plötsligt knackar det på dörren. Det är grannen Mimì. Hon vill låna tändstickor eftersom hennes stearinljus har slocknat. Mimì tappar sin nyckel på golvet. När Rodolfo och Mimì leter efter nyckeln rör deras händer vid varandra. De blir kära! De berättar för varandra om allt de längtar efter. Mimì berättar att hon broderar blommor men att hon längtar efter sommaren. Rodolfos vänner ropar på honom. De vill att han ska gå med till kafét. Rodolfo svarar att han har besök och att han kommer senare. Mimì och Rodolfo är så glada att de har träffats. De kramas. Sedan går de tillsammans till kaféet.

Akt II

Rodolfo och Mimì kommer till Café Momus. Musetta kommer också. Musetta och Marcello var ett par förut. Musetta har med sig Alcindoro. Han är väldigt rik. Musetta sjunger en sång för att Marcello ska se på henne. Hon vill också att Alcindoro ska lämna kaféet. Musetta luras och säger att hennes sko klämmer. Hon säger till Alcindoro att han måste köpa nya skor åt henne. Alcindoro går i väg. Musetta kramar genast Marcello. När Alcindoro kommer tillbaka har alla gått men de har lämnat notan åt honom. Han får betala allt.

Akt III

Det är tidig morgon. Mimì går till huset där Marcello och Musetta bor. Hon berättar för Marcello att Rodolfo är väldigt svartsjuk. Mimì säger att hon tänker göra slut. Plötsligt kommer Rodolfo. Mimì gömmer sig. Rodolfo säger först att han vill göra slut med Mimì. Men sedan börjar han gråta. Han berättar att han är rädd att Mimìs hosta ska bli värre om hon bor med honom. Han är så fattig och våningen är så kall. Mimì blir ledsen och kommer fram från sitt gömställe. Rodolfo och Mimì minns allt härligt de har varit med om. Men Musetta och Marcello bråkar med varandra. De säger elaka saker och gör slut. Mimì och Rodolfo lovar att de ska vara tillsammans till att det blir vår.

Akt IV

Rodolfo och Marcello deppar. Musetta och Mimì är inte deras flickvänner längre. Colline och Schaunard har med sig lite mat. Plötsligt kommer Musetta. Hon har med sig Mimì som är mycket sjuk. Rodolfo bär in henne. Vännerna går iväg. De ska köpa medicin åt Mimì.

Mimì blir bara sjukare och sjukare. Snart orkar hon ingenting. Hon dör.






Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen