Madame Butterfly - lättläst

Madame Butterfly

Lättläst beskrivning av handlingen

Viktiga personer i föreställningen

  • Pinkerton, amerikansk officer
  • Butterfly (heter egentligen Cio-Cio San), ung japansk flicka
  • Sharpless, amerikansk tjänsteman
  • Butterflys släkting Bonzo
  • Suzuki, Butterflys tjänarinna
  • Kate, Pinkertons amerikanska fru

Plats

  • Föreställningen utspelar sig i Japan, i staden Nagasaki.


Ordlista

  • geisha: en japansk kvinna som arbetar med underhållning, till exempel musik och dans
  • äktenskap: den relation ett par officiellt har när de har gift sig
  • harakiri: ett självmord enligt en japansk ritual

Det här händer i föreställningen

Första akten – bröllopsplanering och hemligheter

När föreställningen börjar är vi ett hus i Nagasaki. Officeren Pinkerton har hyrt huset och planerar sitt bröllop. Han ska gifta sig med den femtonåriga Butterfly, en japansk geisha.

Pinkerton får besök av amerikanen Sharpless. För honom berättar Pinkerton att äktenskapet med Butterfly bara är tillfälligt. Han tänker skilja sig från Butterfly när han har hittat en amerikansk kvinna att gifta sig med. Sharpless förklarar för Pinkerton att det är en dålig idé. Sharpless säger att Butterfly är kär på riktigt, och att Pinkerton inte borde såra henne. Pinkerton bryr sig inte om varningen.

Bröllopsfest

Butterfly kommer till huset med sina vänner och släktingar. Pinkerton och Butterfly gifter sig. Butterfly berättar för sin man att hon i hemlighet har blivit kristen inför bröllopet.

Butterfly visar Pinkerton sina saker som hon tagit med sig till sitt nya hem. Hon har bland annat en dolk som är till för att begå harakiri (självmord). Hennes far har fått dolken av den japanske kejsaren.

Festen tar slut när en släkting till Butterfly dyker upp. Han har fått veta att Butterfly har övergett familjens tro och blivit kristen. Han förbannar bruden. Gästerna blir också arga. Det slutar med att alla gästerna lämnar huset. Butterfly är mycket ledsen och Pinkerton tröstar henne. Nu har hon bara honom kvar

Andra akten

Tre år har gått sedan första akten. Pinkerton åkte hem till Amerika kort efter bröllopet.

Brevet som säger sanningen

Pinkterton har inte haft någon kontakt med Butterfly sedan han åkte. Ändå väntar hon fortfarande på honom. Hon vägrar lyssna på sin tjänarinna Suzuki, som säger att Pinkerton aldrig kommer tillbaka.

En dag får Butterfly besök av Sharpless, som har fått ett brev från Pinkerton. I brevet står det att Pinkerton har gift sig med en amerikansk kvinna och att de är på väg till Japan.

Sharpless ska läsa upp brevet för Butterfly, men hinner inte. Precis då får hon besök av en rik man, prins Yamadori. Prinsen vill gifta sig med Butterfly. Hon säger nej och berättar att hon är gift.

Sharpless tycker synd om Butterfly och vill inte läsa upp brevet. I stället frågar han Butterfly vad hon ska göra om Pinkerton aldrig kommer tillbaka.

Butterfly blir olycklig och visar honom sin lille son. Sonen är blond och det är tydligt att det är Pinkertons barn. Sharpless lovar att berätta om sonen för Pinkerton.

Pinkerton kommer på besök

Plötsligt hörs ett kanonskott. Det betyder att Pinkertons båt har kommit till hamnen i Nagasaki. Butterfly blir lycklig. Hon dekorerar hela huset med blommor för att välkomna Pinkerton. Sedan väntar hon hela natten.

På morgonen går Butterfly och lägger sig för att vila. Medan hon är borta kommer Sharpless dit med Pinkerton och hans nya fru, Kate. De berättar för Suzuki att de är där för att hämta Pinkertons son. De vill att Suzuki ska hjälpa dem att övertala Butterfly att lämna ifrån sig sonen.

Pinkerton ser alla blommor i huset och förstår plötsligt att han har svikit Butterfly. Han flyr därifrån.

Butterfly ser Pinkertons nya fru i trädgården och förstår allt. Hon säger till Suzuki att hon kommer att lämna ifrån sig sin son. Sedan säger hon hejdå till sonen och ber honom gå ut och leka. När Butterfly blir ensam kvar i sitt rum tar hon fram sin fars dolk.

Lättläst sammanfattning av Språkkonsulterna.

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen