Oliver! - lättläst

Oliver!

Lättläst beskrivning av handlingen

Viktiga personer

  • Oliver är en föräldralös pojke. Hans mamma dog när han föddes. Han tänker mycket på vem hon var.
  • Fagin är ledare för ett gäng pojkar. Pojkarna får bo hos honom men de måste arbeta som ficktjuvar.
  • Dodger är en pojke som bor hos tjuven Fagin. Dodger är ficktjuv.
  • Bill Sikes är en riktigt elak tjuv. Han gillar att slåss och att hota folk.
  • Nancy är en tjej som arbetar på en bar. Hon bodde hos Fagin när hon var liten. Hon är kär i Bill Sikes men han är inte snäll mot henne.
  • Mr. Brownlow är en snäll, äldre herre som vill ta hand om Oliver.

Ordlista

  • föräldralös:  en person som inte har några föräldrar
  • barnhem: ett hus där föräldralösa barn bor
  • änka: en kvinna vars man har dött
  • begravningsbyrå: ett företag som ordnar begravningar
  • ficktjuv: en tjuv som tar saker ur människors fickor

Handlingen

Oliver Twist är föräldralös och bor på ett barnhem. På barnhemmet arbetar flera vuxna, bland annat Änkan Corney och Mr Bumble. De vuxna är elaka mot barnen. Barnen måste arbeta mycket och de får väldigt lite mat.

En dag frågar Oliver om han kan få mer mat. Då blir de vuxna arga. Hur vågar Oliver be om mer mat! De bestämmer att Oliver måste lämna barnhemmet.

Nu måste Oliver arbeta och bo hos familjen Sowerberry som äger en begravningsbyrå. Alla i familjen är mycket elaka mot Oliver. Oliver rymmer!

Oliver träffar Dodger. Han är en ficktjuv och bor hos Fagin. Där bor också andra barn. Alla är ficktjuvar. Barnen får bo och äta hos Fagin men de måste arbeta som ficktjuvar och ge honom alla saker de tar.

Fagin känner en tjej som heter Nancy. Hon arbetar på en bar. Nancy är kär Bill Sikes. Bill är elak och slåss ofta.

En dag är Oliver, Dodger och några andra barn är ute på stan för att ta saker från folk. Några av pojkarna tar en bok från Mr. Brownlow. Pojkarna blir upptäckta och polisen tar fast Oliver. Men Oliver har inte tagit något! Mr. Brownlow litar på att Oliver talar sanning.

Oliver får följa med Mr. Brownlow hem. Mr. Brownlow och hushållerskan Mrs Bedwin tar hand om Oliver.

Men Bill Sikes och Fagin är rädda att Oliver ska berätta för polisen att de är tjuvar. De vill ta tillbaka Oliver. De bestämmer att Nancy ska hjälpa dem att ta Oliver. Nancy lurar Oliver att följa med henne.

Fagin och Bill låser in Oliver. Nancy ångrar att hon lurade Oliver. Hon vill att Fagin och Bill ska släppa honom. Nancy berättar för Mr. Brownlow att Oliver är fånge hos Fagin och Bill. Nancy bestämmer träff med Mr. Brownlow. Hon ska ta med sig Oliver. Hon vill att Mr. Brownlow ska ta hand om Oliver.

Bill och Fagin får reda på Nancys plan. Bill tar Oliver! Bill är mycket arg och en farlig jakt börjar.

Oliver blir fri till slut och får flytta hem till Mr. Brownlow.



Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen