Return to the forbidden planet - lättläst
Viktiga personer i handlingen:
- Tempest är kapten på rymdskeppet.
- Prospero är en forskare som har upptäckt en märklig och farlig dryck. Hans fru Gloria skickade iväg honom på ett rymdskepp. Nu bor han på planeten Deliria.
- Gloria är gift med Prospero. Hon tror att drycken han har uppfunnit är farlig för alla människor.
- Ariel är en robot som bor på planeten Deliria. Prospero har byggt Ariel.
- Kocken lagar mat på rymdskeppet. Han är kär i Miranda.
- Forskningsofficeren bestämmer en del på rymdskeppet.
- Båtsman arbetar på rymdskeppet.
- Navigatören är den som läser kartan.
- Miranda är Prosperos och Glorias dotter. Hon åkte med sin pappa på rymdskeppet för länge sedan. Det var ett misstag, men nu bor hon på planeten Deliria.
- Berättaren dyker upp på en skärm ibland och berättar vad som händer.
Bakgrund
En stormig natt för länge sedan kom forskaren Prospero på en märklig dryck. Prosperos fru Gloria trodde att hans upptäckt kunde vara farlig för alla människor. Gloria skickade iväg Prospero i ett rymdskepp ut i rymden. De visste inte att Glorias och Prosperos dotter Miranda låg och sov i rymdskeppet. Miranda följde med sin pappa ut i rymden! Prospero och Miranda landade på planeten Deliria.
Många år senare är kapten Tempest och hans besättning ute på ett uppdrag i yttre rymden.
Akt 1
Föreställningen börjar med att alla i publiken låtsas att de är med på rymdskeppet. Alla får låtsas att de är med på en säkerhetsgenomgång innan rymdskeppet ska starta. Efter säkerhetsgenomgången är det dags för start!
Rymdskeppet krockar med en meteorit, en stor sten som färdas i rymden. Besättningen har inte kontroll över rymdskeppet efter krocken. Forskningsofficeren säger att hon ska bestämma istället för kapten Tempest. Hon lyckas styra rymdskeppet rakt.
Besättningen upptäcker en planet på skärmen. Rymdskeppet dras mot planeten och kraschlandar. Forskningsofficeren lämnar rymdskeppet.
På en skärm ser man Prospero. Han berättar varför han tror att han och Miranda är på planeten.
Roboten Ariel kommer. Han får en uppgift – att hitta Forskningsofficeren.
Miranda kommer. Tempest och Kocken blir kära i Miranda. Kocken är blyg och vågar inte visa att han gillar henne. Båtsman försöker hjälpa Kocken att visa sina känslor.
Roboten Ariel berättar att Forskningsofficeren finns kvar på planeten. Tempest och Båtsman gör så att roboten Ariel berättar om Prosperos märkliga dryck.
Prospero kommer. Han blir arg på Tempest och Båtsman. Han gör så att roboten Ariel slår ner dem. Han tror att de vill stjäla den märkliga drycken. Han tror att Gloria har skickat Tempest och Båtsman till planeten.
Kocken ser att Tempest och Miranda gillar varandra. Han blir ledsen och vill hämnas. Prospero blir arg på Tempest och Miranda. Han säger att Miranda inte är hans dotter längre. Han dricker sin märkliga dryck och svimmar.
Radarskärmen varnar! Forskningsofficeren jagas av ett monster. Men vem är egentligen Forskningsofficeren?
Akt 2
Forskningsofficeren är Prosperos fru Gloria och Mirandas mamma! Besättningen fångar Gloria. Prospero berättar om sin idé med drycken. Den ska rädda världen, säger han.
Det blir bråk på rymdskeppet och i striden går rymdskeppet sönder.
Kocken låser in Gloria som försöker bli kompis med honom. Kocken berättar för Gloria att han är kär i Miranda, men att han är arg på henne. Gloria och Kocken bestämmer att Kocken ska stjäla den märkliga drycken. Om han lyckas, ska Gloria hjälpa Kocken att vinna Mirandas hjärta.
Besättningen lagar det trasiga rymdskeppet med allas hjälp.
Miranda har klätt upp sig för Tempest skull, men han tycker inte om det. Då blir hon arg!
Kocken och roboten Ariel slåss om drycken. Roboten vinner och dricker, men han blir konstig av drycken.
Gloria berättar varför hon skickade bort Prospero. Drycken kan locka fram det onda i en människa. Det hemska monstret på planeten är egentligen Prosperos onda sida. Prospero förstår vad han har gjort och han lämnar rymdskeppet. Då dödar monstret honom.
Nu är det dags att åka hem och alla åker iväg tillsammans. Roboten Ariel förstår att hela planeten är Prosperos påhitt. Planeten sprängs!