Rhenguldet – lättläst

Rhenguldet – lättläst

Den som tar guldet får makten över världen.

Rhenguldet är första delen i Nibelungens ring, en opera i fyra delar. Här får vi se hur allt börjar.


Viktiga personer i handlingen

I operan finns gudar, nibelungar, jättar och andra varelser. Här kan du läsa mer om dem:

Gudarna

Wotan – gudarnas ledare, gift med Fricka

Fricka – gudinna och äktenskapets beskyddare, gift med Wotan

Freia – kärlekens gudinna, har äpplen som gör gudarna unga för evigt

Froh – regnets och solskenets gud, kan göra regnbågar.

Donner – åskguden

Loge – eldens gud, är en halvgud och den som ger Wotan råd

Erda – gudinna som kan se in i framtiden

Jättarna

Fasolt och Fafner – de är bröder

Nibelungar

De är duktiga smeder och arbetar i gruvan.

Alberich – blir mäktig med hjälp av sin ring. Han gör ringen av guldet från skatten som han stulit ur floden.

Mime – en av de bästa smederna, bror till Alberich. Han har gjort en magisk hjälm, trollhjälmen.

Andra varelser

Rhen-döttrarna – de bor i floden Rhen och vaktar guldet som ligger där.

Ordlista

världsträdet
Ett stort träd som ger världen liv. När Wotan skär bort en gren skadar han trädet. Det börjar långsamt att dö.

Valhall
Det ställe där gudarna ska bo, deras nya hem.

stav
Man kan använda den som ett stöd när man går. Det kan också vara ett tecken på makt. Den är av trä, till exempel från en pinne eller en gren.

förbannelse
En förbannelse är något övernaturligt. Man kan förbanna en person eller en sak. Då vill man ge olycka åt den personen eller till den som har saken. Det heter att man uttalar en förbannelse eller lägger en förbannelse över något.

Bra att veta om vår uppsättning

I vår uppsättning är vissa saker annorlunda. Till exempel är Rhenguldet, den skatt som finns i floden, ett guldbarn. Floden Rhen ser inte ut som en flod. Det är människor som går över scenen, som en flod av människor. Det som kallas för en trollhjälm ser inte ut som en hjälm. Den är ett nät av metall som man lägger över huvudet.

Scen 1 – vid floden

Alberich är vid floden Rhen. Där ser man det stora världsträdet. I floden bor Rhendöttrarna. De vaktar skatten som finns i floden. Skatten är av guld.

Rhendöttrarna berättar att om man kan stjäla guldet och sedan smida en ring av det, då får man all makt i världen. Men – då måste man leva utan kärlek och kan inte älska någon.

Alberich tar guldet och springer iväg. Rhendöttrarna blir mycket förvånade och arga.

Scen 2 – hos gudarna

Gudarna har samlats. På ena sidan ligger gudinnan Erda i sin glaslåda.

Wotan, gudarnas ledare, sticker ut sitt ena öga. Det gör han för att bli allvetande. Då kan han veta allt. Han skär också en gren från världsträdet. Den blir hans stav, och på den står de lagar som ska gälla i världen.

Han har bett de två jättarna, Fasolt och Fafner, att bygga gudarnas nya hem. Det ska heta Valhall. Som lön för sitt arbete ska de få Freia, kärlekens gudinna.

Fricka, som är Wotans fru, är mycket arg på honom för att han tänker ge bort Freia till jättarna. Wotan har bestämt det tillsammans med Frickas bröder, gudarna Froh och Donner. Men Freia är deras syster, och Fricka älskar henne.

Jättarna kommer. De har byggt färdigt gudarnas hem och vill ha Freia. Men Wotan vill vänta på Loge. Loge har lovat att hitta något annat att ge jättarna, i stället för Freia. Loge kommer. Han berättar att Alberich har tagit guldet och gjort en ring av det i gruvan. Wotan och Loge går dit för att få tag på ringen.

Jättarna tar med sig Freia, tills de kan få något annat. När hon är borta känner sig gudarna gamla och sjuka. De kan inte längre få Freias magiska äpplen. Äpplena håller dem unga, och Freia brukar ge dem äpplen varje dag.

Scen 3 – i gruvan

I gruvan tvingar Alberich arbetarna att leta fram guld åt honom. Ringen ger honom makt över de andra.

Hans bror Mime har gjort en magisk hjälm, trollhjälmen. Den som tar på sig den kan förvandla sig till vad som helst eller göra sig osynlig. Mime hade tänkt ha hjälmen själv, men Alberich tar den ifrån honom.

Wotan och Loge kommer. Alberich är misstänksam, men de lyckas lura honom att visa hur hjälmen fungerar. Han tar på sig hjälmen och förvandlar sig till en padda. Då fångar de honom med en hink! De tar med honom upp ur gruvan.

Scen 4 – hos gudarna

Wotan och Loge tvingar Alberich att betala för att de ska släppa honom fri. Han måste ge dem allt guld som han har samlat in. Han måste också ge dem den magiska hjälmen. När Wotan vill ha ringen också, då protesterar Alberich. Till slut tar de ringen ändå. De skär av honom fingret där ringen sitter. Sedan släpper de honom fri.

Alberich uttalar en förbannelse över ringen: Den som får den i sin hand kommer aldrig att bli lycklig. Alla kommer att vilja ha ringen, men den kommer bara att ge död och olycka.

De andra gudarna kommer tillbaka. Jättarna kommer med Freia, och gudarna bestämmer hur jättarna ska få betalt. Jättarna ska få så mycket guld som behövs för att täcka Freias kropp. De lägger henne ned och mäter upp guldet. Hjälmen behövs för att täcka hennes hår. Men jätten Fasolt säger att han fortfarande kan se hennes ögon genom hjälmen. Då måste de få mer guld! Jättarna kräver att få ringen också.

Loge säger att ringen egentligen är Rhendöttrarnas, eftersom den är gjord av guldskatten. De borde få den tillbaka. Men det vill inte Wotan. Han vägrar att lämna den ifrån sig.

Gudinnan Erda kommer upp ur sin glaslåda. Hon kan se in i framtiden. Hon varnar Wotan: Behåll inte ringen! Då kommer det att gå illa för gudarna. Wotan ger med sig. Han ger ringen till jättarna. Då börjar jättarna bråka, och Fafner dödar Fasolt och tar ringen. Gudarna förstår att det är ringens förbannelse som har börjat verka. Fafner tar med sig allt guldet, ringen och hjälmen.

Wotan är orolig över ringens förbannelse. Ringen är nu ute i världen – vad kommer att hända? Han funderar på att tala med Erda igen. Hon kan kanske lugna honom.

Froh bygger en regnbåge. På den kan gudarna komma upp till Valhall, sitt nya hem.

Loge talar med sig själv. Han funderar på att lämna gudarna.

Man hör Rhendöttrarna klaga. De kräver tillbaka sitt guld och kallar gudarna för fega. Gudarna lyssnar inte på dem.

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen