Ringaren i Notre Dame - lättläst

Ringaren i Notre Dame

Lättläst beskrivning av handlingen

Viktiga personer i handlingen

  • •    Quasimodo – ringare i katedralen, blir kär i Esmeralda
  • •    Esmeralda – romsk flicka med stort hjärta
  • •    Dom Claude Frollo – ärkediakon och Quasimodos förmyndare, blir kär i Esmeralda
  • •    Phoebus – kapten, blir kär i Esmeralda

Ordlista

  • katedral: kyrka, ofta stor
  • ringare: den som ringer i klockorna i en kyrka eller katedral
  • förmyndare: Det är någon som bestämmer över den som inte är myndig
  • ärkediakon: chef över de präster som kallas dekaner
  • rom: person med romskt ursprung. På 1500-talet i Paris ser folket ned på romer. De får inte bo i staden, och de har inte samma rättigheter som parisarna.

Handling

Vi är i Paris på 1500-talet. Klockorna ringer i den stora katedralen Notre Dame. Quasimodo arbetar i katedralen. Det är han som är ringare och ser till att klockorna ringer när de ska. Han har puckelrygg och har stängts in i klockans torn av sin förmyndare. Förmyndaren är Dom Claude Frollo. Frollo är ärkediakon och har stor makt.

Quasimodo drömmer om att se världen, och han tittar ner från tornet och ser hela Paris ha fest. Det är en speciell fest. På den festen kröner de någon som får vara kung för en dag. Quasimodo längtar ut. Han lyckas rymma och tar sig till festligheterna. Men istället för att få vara med, blir han hånad och misshandlad av folket. De skrattar åt honom och piskar honom – alla utom Esmeralda, en flicka som är rom.

Esmeralda och Quasimodo blir vänner. Quasimodo tycker att Esmeralda är vacker och snäll. Han blir kär i henne. Men han är inte ensam om det. Både Phoebus, som är en stilig kapten, och Frollo är kära i Esmeralda. Fast Frollo tycker egentligen inte om romer. Han tycker så illa om dem att han vill döda dem, allihop. Men samtidigt är han ju kär i Esmeralda. Han har svårt att förstå hur han kunde bli det – hon är ju rom!

Det blir farligt för romerna i staden när Frollo hotar dem, och nu måste Quasimodo rädda Esmeralda och de andra romerna.

Kommentar till hur musikalen beskriver romer

Esmeralda, musikalens modiga flicka, är rom. I flera hundra år har konstnärer och författare beskrivit romer på ett visst sätt på bilder och i texter. Så är det även i den här musikalen, som bygger på en gammal text.

Vi får en förenklad beskrivning av hur romer är, och en sådan beskrivning brukar kallas stereotyp. Till stereotypen hör att beskriva romer som att de gör dåliga saker, som till exempel att stjäla, och att de är sämre än andra folk. Stereotypen har påverkat hur människor tror att romer är.


Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen