Valkyrian - lättläst

Valkyrian - lättläst

"Valkyrian" är andra delen i "Nibelungens ring", en berättelse i fyra delar.

Den första delen heter "Rhenguldet". Här kan du läsa om vad som händer i "Rhenguldet".

Viktiga personer i handlingen

I operan finns gudar, gudinnor, valkyrior och människor. Här kan du läsa mer om dem:

Gudarna

•    Wotan – gudarnas ledare, gift med Fricka

•    Fricka – gudinna och äktenskapets beskyddare, gift med Wotan

•    Erda – gudinna som kan se in i framtiden

Människor

•    Hunding – jägare som är gift med Sieglinde

•    Sieglinde – Wotans dotter. Hennes mamma är en vanlig kvinna. Siegmunds tvillingsyster.

•    Siegmund – Wotans son. Hans mamma är en vanlig kvinna. Sieglindes tvillingbror.

Valkyrior

Valkyriorna är Wotans döttrar. De tar döda hjältar till Valhall. Valhall är gudarnas hem.

Bra att veta om vår uppsättning

I vår uppsättning är vissa saker annorlunda. Till exempel: Valkyriorna ska ta med döda hjältar till Valhall. Valhall är gudarnas hem. I vår uppsättning har vi bilder på människor som kan kallas för hjältar. Några personer på bilderna är berömda, men inte alla. Några personer på bilderna lever, men några är döda. Personerna på bilderna är hjältar på olika sätt.

Detta har hänt

För att få all makt i världen har nibelungen Alberich stulit en ring ur floden Rhen. Guden Wotan ville också ha all makt och lurade till sig ringen. Sedan var han tvungen att ge ringen till jätten Fafner. Fafner hade byggt borgen Valhall och han ville ha ringen som lön. Fafner förvandlade sig till en drake och nu bor han inne i skogen. Där vaktar han ringen noga.

Wotan har fått barn med en kvinna, tvillingarna Siegmund och Sieglinde. Han har också fått en dotter med jordgudinnan Erda. Dottern heter Brünnhilde. Hon är Wotans favorit.

När tvillingarna Siegmund och Sieglinde var små skildes de åt. När Sieglinde blev vuxen var hon tvungen att gifta sig med den elake Hunding.

När "Valkyrian" börjar möter vi Siegmund som är på flykt.

Akt 1

Siegmund har slagits och är sårad. Han söker skydd i Hundings hem. Sieglinde är ensam hemma och tar hand om hans sår. Siegmund och Sieglinde vet inte om att de är syskon.

Hunding kommer hem och Siegmund berättar om sitt liv. Han berättar att han har försökt att rädda en kvinna från att vara tvungen att gifta sig. Det är Hunding och Sieglinde han pratar om men det vet inte Siegmund. Men Hunding förstår att Siegmund är hans fiende. Hunding säger att Siegmund får sova i huset, men nästa dag måste de slåss. Han säger åt Siegmund att skaffa ett vapen, sedan går han och lägger sig.

Siegmund ser ett svärd som sitter fast i en trädstam. Han minns att hans far Völse lovade att han skulle hitta ett svärd om han verkligen behövde det. Sieglinde berättar att en mystisk man stack in svärdet i stammen på hennes bröllop. Ingen har kunnat dra ut svärdet sedan dess. Sieglinde förstår att det är Siegmund som ska ha svärdet. Siegmund och Sieglinde tittar på varandra. De ser att de är väldigt lika. Sieglinde ser att de liknar mannen som stack in svärdet i stammen. Siegmund ser att Sieglinde är lik hans far Völse. De förstår att de är tvillingar. De har saknat varandra länge! De blir kära. Siegmund drar ut svärdet ur stammen och de flyr tillsammans.

Akt 2

Wotan säger till Brünnhilde att hon ska stödja Siegmund i kampen mot Hunding.

Fricka är äktenskapets gudinna. Hon är gift med Wotan. Fricka vill att Hunding vinner kampen. Siegmund får inte vinna, säger Fricka. Hon vet att Siegmund och Sieglinde är Wotans barn. Hon är arg för han har fått barn med Erda. Fricka säger att tvillingarnas kärlek är olaglig och konstig! Allt är Wotans fel, säger Fricka. Wotan förstår att han måste göra som Fricka säger.

Wotan säger åt Brünnhilde att heja på Hunding i kampen. Brünnhilde vill inte göra som Wotan säger men vågar inte säga emot honom. Wotan tycker att alltsammans är väldigt jobbigt. Han längtar till slutet, säger han. Både Wotan och Brünnhilde är ledsna och arga och går därifrån. 

Siegmund och Sieglinde flyr från Hunding. De vilar och Sieglinde somnar.

Brünnhilde kommer tillbaka. Hon talar om för Siegmund att han kommer att förlora mot Hunding. Men han kommer att dö som hjälte och då kan Brünnhilde ta med honom till Valhall. Siegmund frågar om Sieglinde får följa med till Valhall. Brünnhilde säger att Sieglinde inte ska dö eftersom hon väntar barn med Siegmund. Siegmund vill inte leva utan Sieglinde. Han vill hellre dö. Brünnhilde förstår hur mycket Siegmund älskar Sieglinde och hon tycker synd om honom. Så har hon aldrig känt förut. Brünnhilde tänker inte göra som Wotan säger. Hon lovar att stödja Siegmund i striden.

Hunding kommer och Siegmund rusar iväg för att möta honom. Brünnhilde hejar på Siegmund, men då kommer Wotan. Han förstör Siegmunds svärd. Hunding dödar Siegmund. Brünnhilde samlar ihop svärdsbitarna. Hon och Sieglinde lämnar platsen. Wotan ger sig också iväg. Han ska straffa Brünnhilde som var olydig och inte gjorde som han sa.

Akt 3

Valkyriorna är Brünnhildes systrar. De har samlats tillsammans med döda hjältar. Valkyriorna ska ta hjältarna till Valhall. Plötsligt kommer Brünnhilde och Sieglinde. Brünnhilde ber valkyriorna att skydda Sieglinde eftersom Wotan är så arg. Men valkyriorna vågar inte strunta i Wotan.

Sieglinde är mycket ledsen eftersom Siegmund är död. Då berättar Brünnhilde att Sieglinde väntar barn med Siegmund. Det gör att Sieglinde vill fortsätta leva. Brünnhilde säger till Sieglinde att fly in i skogen där Wotan inte kan hota henne. Brünnhilde ger svärdsbitarna till Sieglinde. Hon talar om för Sieglinde att hon kommer att föda hjälten Siegfried. Sieglinde springer därifrån.

Wotan kommer. Han är väldigt arg. Brünnhilde har inte gjort som han sa. Han säger till valkyriorna att de inte får skydda henne. Brünnhilde är inte deras syster längre. Valkyriorna blir ledsna och springer därifrån.

Wotan och Brünnhilde blir ensamma. Brünnhilde tycker att Wotan inte behöver vara så arg. Hon säger att när hon såg Siegmunds kärlek var hon tvungen att ge honom stöd när han slogs med Hunding. Hon berättar också att Sieglinde väntar barn med Siegmund. Men Wotan är arg och vill inte höra mer. Han ska straffa Brünnhilde för att hon har varit olydig. Han vill ta ifrån henne de gudomliga krafterna och söva ner henne. Hon ska ligga på en klippa. Wotan säger att hon måste gifta sig med den man som hittar henne på klippan.

Wotan är ledsen över att han aldrig mer ska få träffa Brünnhilde som han älskar så mycket. Brünnhilde ber Wotan att tända en eld runt klippan. Bara den som är mycket modig kommer att våga gå igenom elden. Då vet Brünnhilde att hon kommer att gifta sig med en modig man. Wotan gör som hon säger. Sedan går han därifrån men han är mycket ledsen.





Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen