Bästa publik
GöteborgsOperans fysiska salonger är stängda fram t.o.m. 8 januari. Detta gäller även restaurang, café och barer. Vi ses i de digitala salongerna! Läs mer

Aktuellt

Publicerad 20 oktober 2020

Bästa publik

Den pågående pandemin påverkar oss alla. För oss på GöteborgsOperan innebär det inte bara tomma salonger, utan också ett förändrat arbete på och bakom scenen. För att anpassa oss efter den extrema situation vårt samhälle befinner sig i, säkra en trygg arbetsmiljö och erbjuda en hållbar repertoar längre fram, kommer alla publika evenemang t.o.m. 8 januari att ställas in. Vi skjuter därmed fram den efterlängtade öppningen ytterligare. Även GöteborgsOperans Restaurang, café och barer håller stängt. Nu tittar vi närmare på vad vi kan erbjuda er i form av digitala föreställningar.

Vi får många frågor om biljetter och hur det kommer att se ut framöver. 

GöteborgsOperan stängde för publik den 12 mars 2020 och så gott som all försäljning till säsongens föreställningar har varit låst. Till ett antal föreställningar hade dock biljetter hunnit säljas innan försäljningen stängde. Biljetter till vårens föreställningar är ännu inte släppta.

Håll dig gärna uppdaterad om kommande biljettsläpp genom att prenumerera på nyhetsbrevet.  Där får du också information om utbudet av digitala sändningar, i väntan på liveupplevelser. Prenumerera på vårt nyhetsbrev här →

Till dig som köpt/reserverat biljett

Vi kommer att kontakta alla som har köpt eller reserverat biljetter, oftast via e-post. Vår personal arbetar intensivt för att ge bästa möjliga service till er alla. Vi tackar för ert tålamod och er förståelse. 

Vår längtan efter er är fortsatt stark, och det hoppas vi är ömsesidigt. Vi ses i salongerna – de fysiska eller de digitala.


Ett tryggt besök

När vi äntligen får välkomna dig in i salongen igen, har vi vidtagit följande åtgärder för att alla ska få en scenkonstupplevelse som förutom att berika livet också är trygg och säker:

Allmänt

Före besöket

Mat & dryck

När du kommer hit

I pausen

Efter föreställningen

 

Allmänt

I stora salongen, med närmare 1 300 platser, tillåts en publik om maximalt 50 personer. Det innebär att du har ett tryggt säkerhetsavstånd till andra besökare. Varannan stolsrad är tom och det kommer att finnas två tomma stolar på vardera sidan om dig (eller er, om ni är två som går tillsammans). För allas säkerhet vill vi påminna om att det är förbjudet att använda dessa stolar. 

Markeringar, skyltar och värdar hjälper dig att hålla avstånd. Vi ber dig att följa alla anvisningar noga. Värdarna finns på plats för att, på säkert avstånd, hjälpa dig att göra rätt. Du kan alltid vända dig till dem om du känner dig osäker eller har frågor. 

Handspritstationer finns utplacerade på flera ställen i foajén. 

Vi tvättar och spritar kontaktytor flera gånger under kvällen. 

Toaletter finns på alla våningsplan.  

 

Före besöket  

Vi rekommenderar att du köper dina biljetter och bokar bord/pausförtäring på vår hemsida. 

Kom gärna i god tid före föreställningen. Du behöver vara på plats minst en kvart före föreställningen. 

Kontrollera att din biljett är markerad med ”Anpassad salong”.

 

Mat & dryck

Vi har glesat ut borden i restaurang och café och tar därför emot färre gäster än vanligt. 

Restaurang: Vi rekommenderar att du bokar bord i förväg. Betalningen sker på plats vid bordet. Du som har bokat bord i restaurangen är välkommen på den tid som anges i din bekräftelse. 

Pausförtäring: Vi rekommenderar att du förbokar det du vill äta och dricka i pausen. Det kan du göra enkelt här. Betalar gör du på plats vid bordet. 

Operabaren är för tillfället stängd.  

 

När du kommer hit

Värdar finns på plats redan vid entrén för att hjälpa er att hålla avstånd till andra sällskap. 

Vi kontrollerar din biljett på säkert avstånd mellan dig och värden. Om det finns information som är specifik för just din plats, så får du den av värden. Det kan till exempel gälla information knuten till var i stolsraden din plats är belägen (i radens mitt eller på ytterkanten). 

Vid garderoberna finns tydliga anvisningar för att få ett smidigt flöde utan trängsel.   

Dörrarna till salongen öppnas redan en halvtimme före föreställningen.  

 

I pausen

För dig som inte haft möjlighet att förboka din pausförtäring, eller blir sugen på plats, går det även att beställa över disk i vårt café.

 

Efter föreställningen  

Vi ber dig att följa värdarnas anvisningar noga. De leder dig rätt och ser till att det blir ett smidigt och säkert flöde i foajén. 

Om du har hängt in ytterkläder i garderoben rekommenderar vi starkt att endast en person per bricka hämtar ut dem. 

Vi påminner dig också om att: 

Rutinerna utvärderas löpande och kan komma att ändras och/eller utökas baserat på regeringens beslut och Folkhälsomyndighetens riktlinjer. Det innebär att vi snabbt kan komma att fatta nya beslut som kan påverka dig som planerar att besöka oss. På den här sidan får du alltid den senaste informationen inför ditt besök.   

Vid frågor kontakta gärna biljettkassan: 031-13 13 00.

Läs mer om hur vi arbetar med säkerhet för vår personal.

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen