Opera, musikal och konsert

Opera, musikal och konsert

Säsong 2018/2019
Med öppna ögon

Kärlek är sällan enkel. Inom musikdramatiken som regel omöjlig. Och det gillar vi! Att ägna en kväll åt en berättelse om två människor som förälskar sig i varandra och lever lyckliga i alla sina dagar vore rätt trist. Jag kan lova dig att denna säsong är långt ifrån tråkig: årets älskande par har invecklade, smärtsamma och brutalt passionerade upplevelser framför sig.

Disneys Ringaren i Notre Dame – musikalen
Søren Malmose

Bortom operaklichéns drillande kärleksduett finns en mångfacetterad värld. Relationerna är komplicerade och duetterna är ofta socialt komplexa och utmanande, inte sällan med skev maktbalans som ingrediens. Makt och sex har varit ett nav kring vilket musikdramatiken snurrat i 400 år. Tyvärr är ämnet fortfarande lika aktuellt.

Opera och drama hjälper oss att leva oss in i alla involverades känslor – de älskande, förövarna, de utsatta. Opera överdriver våra egna känslor, utsätter dem för extrema situationer. Vi känner empati med karaktärerna och vill veta vad det är som orsakar deras smärta och hindrar de älskande. Opera får oss att se på oss själva och världen med andra ögon.

I år inleder vi Nibelungens ring. Wagners epos börjar med Rhenguldet där en man avsvär sig kärlek till förmån för maktfullkomlighet. Leder makt alltid till minskad humanism? Kan ren kärlek överhuvudtaget existera i ett maktspel? Vi pratar inte om sex – även om det finns gott om det och graviditeter i Nibelungens ring – utan om äkta, oförfalskad kärlek. Att få bli älskad är en av människans starkaste önskningar. Motsatsen, att känna sig oälskad, kan få fruktansvärda konsekvenser – förtvivlan, svartsjuka, ursinne, mord. Alla dessa konsekvenser, och fler därtill, ryms i denna säsong.

De flesta av oss vet hur det känns när kärlekslivet inte går som på räls. Svartsjukan, ångesten över att bli övergiven, ursinnet som väcks när någon lurar eller bedrar oss, självföraktet som föds av misshandel. Därför kan vi känna för karaktärerna på scenen, även om vi inte når pjäsens tragiska resultat i våra egna liv.

Madame Butterfly
Mats Bäcker

Musikdramatiken håller ögonen öppna. Du kommer att få se: socialt utstötta människor som förenas i motstånd mot den religiösa makten (Disneys Ringaren i Notre Dame – musikalen). Imperialistens slentrianmässiga förförelse och den moraliska styrkan hos den som koloniseras och exotiseras (Madame Butterfly). Vanligt folks svartsjuka och hämnd i ett samhälle präglat av patriarkala hedersstrukturer och teatrala stereotyper (Cavalleria rusticana & Pagliacci). En avvisad kvinnas hjärtslitande förtvivlan (Vox humana). Och slutligen Mozarts optimistiska framtidsdröm Figaros bröllop, där kvinnor från alla samhällsskikt förenas för att en gång för alla stoppa de sexuella trakasserier de utsätts för av den maktmissbrukande greven.

Till och med när förtvivlan och tragedin är som allra starkast kan människan blomstra och inspirera till musik som helar själen med sin skönhet eller väcker vrede genom mörka skildringar. Ibland kan berättelserna och musiken röra oss till tårar. Men gråten rensar sinnet och friskar upp själen så att vi orkar vidare. Ibland är allt vi behöver ett riktigt gott skratt, och det finns plats för det också, även när – eller kanske speciellt då – ämnet är känsligt.

Hos oss finns skratt och tårar, stora frågor, storartad musik och passionshistorier. Men kanske handlar ändå allt bara om kärlek.

Stephen Langridge
Konstnärlig ledare Opera/drama

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen