Opera, musikal och konsert

Opera, musikal och konsert

Säsong 2019/2020
Ett gym för empatin

För några år sedan satte ett operahus (jag har glömt vilket) upp en jätteaffisch ovanför entrén med budskapet ”Njut av andra människors lidande: kom till operan”. Precis som med alla bra skämt finns här ett korn av sanning: Opera och musikteater utforskar människors ytterligheter när de är som allra mest blottade, sårbara och känslosamma. När orden inte räcker till och andemeningen bara kan uttryckas genom musik. 

Tänk på någon du älskar. Föreställ dig att någonting hemskt hotar att hända personen. Där har du en bra intrig. Föreställ dig hur känslorna blir till ljud, en sång. Där har du en opera. Vem vill se en berättelse om sorglösa figurer som gillar varandra och lever lyckliga i alla sina dagar? Ett sådant liv vore kanske underbart att leva, men som opera vore det urtråkigt. 

Människan verkar ha ett behov av att fantisera om andra människors lidande och kamp, om andras svartsjukeutbrott och komplicerade kärlekshistorier. Men det handlar inte om skadeglädje utan tvärtom – medkännande. Vi gråter och skrattar tillsammans med pjäsens uppdiktade personer. Fantasi och empati – två egenskaper som utmärker en människa. Och det är på teatern – eller operan – som dessa färdigheter får sig ett riktigt träningspass. När historien berättas genom musik, när en orkester uttrycker känslolandskapet och sångare från hela världen ger röst åt rollkaraktärernas hopp, oro och kärlek. Då får din fantasi den bästa genomköraren som finns. 

Dessutom – vi fantiserar tillsammans. En vanligt förekommande iakttagelse är att samhället polariseras allt mer, att vi lever i våra filterbubblor där vi bara möter åsikter som liknar våra egna. Det finns få platser där alla kan samlas, men Operan är öppen för alla. En del av glädjen är att befinna sig i en fullsatt salong med människor från alla stadier i livet, med olika bakgrund, ålder, politiska åsikter, och uppleva en storslagen opera eller musikal tillsammans. Att tillsammans skratta åt virrvarret i Figaros bröllops andra akt, eller gråta när Mimì dör i La bohème

Richard Wagner hade en idé om allkonstverket där alla konstformer förenas: poesi, bildkonst, musik, teater. Han insåg att hans ideal krävde gemensamma ansträngningar – att bara en engagerad grupp människor skulle kunna förverkliga hans vision. Jag tror inte att Wagner var förmögen att tygla sitt ego tillräckligt för att utveckla just det spåret, men på GöteborgsOperan omfamnar vi allkonstverket som idé. Både att integrera konstformer och att bygga en så stark gemenskap mellan professionella artister och amatörer att gränsen mellan utövare och publik blir flytande. 

Förra säsongen medverkade GöteborgsOperans och Svenska Röda Korsets internationella kör i Rhenguldet. Årets sommarprojekt för ungdomar är att skapa en ny opera baserad på hjältemyten – deras tankar kommer dessutom att vävas in i uppsättningen av Valkyrian. En vanlig vecka sjunger över 100 barn och unga på GöteborgsOperan, framförallt i våra barn- och ungdomskörer. Förra säsongen medverkade barn och ungdomar i flera uppsättningar. Den här säsongen utgör inget undantag, särskilt kommer det att märkas i musikalen Oliver! 

Vår nya säsong innehåller många märkvärdiga berättelser, med mänskliga öden och ytterligheter som kommer att få dig att skratta och gråta. Jag hoppas att du vill ”njuta” av deras lidande tillsammans med oss.

Stephen Langridge
Konstnärlig chef Opera/drama

Säsongen 2019/2020 är lagd av Stephen Langridge, konstnärlig chef t.o.m. juni 2019.

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen