Press

Publicerad 17 januari 2019

"Me too, Figaro" tar opera in i klassrummen – högstadieeleverna får ändra på storyn

"Figaros bröllop" behandlar makt, begär och sexuella trakasserier. Hur kan vi använda oss av berättelsen i ljuset av me too? Vems röst hörs? Det undersöker GöteborgsOperan under våren tillsammans med skolklasser i projektet "Me too, Figaro" – där högstadieelever själva får chans att ändra på storyn.

Me too-rörelsen, som inleddes hösten 2017, blev en omvälvande global rörelse. "Me too, Figaro" vill använda scenkonstens kraft för att diskutera och levandegöra olika beteenden, jargonger, stereotyper och förväntningar.

Under våren kommer tio elevgrupper på sju högstadieskolor i Göteborg med kranskommuner – från Lerum och Kungsbacka till östra och centrala Göteborg – att delta i GöteborgsOperans projekt. Skolorna har själva fått anmäla intresse.

Vid tre tillfällen kommer GöteborgsOperan att möta elevgrupperna på varje skola. De två första träffarna sker introduktion, fördjupning i handlingen i "Me too, Figaro" och samtal och workshop om sexuella trakasserier och övergrepp. Under den tredje träffen ges en cirka 45 minuters föreställning med sex sångare från GöteborgsOperan. Ungdomarna diskuterar vad de sett och får sedan bestämma hur vissa nyckelscener kan göras annorlunda – och får se det utföras.

Operasångaren Frida Engström står bakom idé, manus och regi. Tillsammans med Hanna Morau, som är projektets workshopledare och koordinator för Skapa – GöteborgsOperans verksamhet för deltagande och gemensamt skapande – är hon med i alla steg.

– Musikteater är vårt kraftfulla verktyg för att få unga att beröras och få syn på mänskliga relationer. Grejen med just "Figaros bröllop" är att den speglar så många olika kärleksrelationer och maktstrukturer. Pjäsen som ligger till grund för Mozarts opera skrevs på 1700-talet men strukturerna finns kvar i dagens samhälle, säger Frida Engström och understryker att det inte handlar om att åka ut till skolor med färdiga svar och vuxenpekpinnar:

– Tvärtom är detta något som vi gör ihop med ungdomarna. Vi lyssnar och lär av dem. Tillsammans ska vi kritiskt titta på varför karaktärerna agerar som de gör, vilka val de har och hur de skulle kunna göra istället. För att kunna ändra på beteenden och förlopp måste man först på syn på dem, säger Frida Engström vars främsta mål är att ge unga människor självförtroende och mod.

I handlingen dras den unge Cherubin till grevinnan Rosina. Hennes make, greven Almaviva, dras till Susanna som ska gifta sig med Almavivas anställda, Figaro. Almaviva vill ligga med Susanna och använder sin makt och position för att försöka få henne att gå med på det. Frida Engström har skapat en destillerad version av handlingen, baserad på pjäsen "Figaros bröllop" av Beaumarchais från 1778 med musik ur Mozarts berömda opera. Det är en soppa av kärlek, makt och normaliserad sexism, där Cherubin står inför viktiga val: ska han följa i greven Almavivas fotspår eller bryta gamla mönster?

Stephen Langridge är inte bara konstnärlig ledare för Opera/drama, utan även regissör till uppsättningen av Mozarts opera "Figaros bröllop", som har nypremiär på GöteborgsOperan den 16 maj.

– Både "Figaros bröllop" och "Me too, Figaro" ifrågasätter beteenden och skärskådar missförhållanden i samhället, men på olika sätt. "Figaros bröllop" behandlar tematiken under tre timmar på Stora scenen. I operan överlever patriarkatet, revolutionen uteblir, vilket tyvärr inte innebär att verket är orealistiskt med tanke på hur världen sett ut fram tills idag. Med "Me too, Figaro" vill vi stimulera unga att tycka till om och förändra strukturer, säger Stephen Langridge.

Senare i vår kommer elevgrupperna att se "Figaros bröllop" på Stora scen med uppföljande samtal. Dessutom kommer deras röster och tankar under arbetet med "Me too, Figaro" att samlas in och på olika sätt presenteras i samband med premiären av "Figaros bröllop". Besökare och publik kommer bland annat att kunna ta del av samtalen via en platsbunden app.

Mer info om "Me too, Figaro" här

Frida Engström är operasångare och har gjort flera roller på GöteborgsOperan. Senaste sågs hon som Wellgunde i Rhenguldet och som Christine Daaé i The Phantom of the Opera.

Mer om Frida Engström här

Mer om Skapa här

Pressfrågor och intervjuförfrågningar: kontakta press@opera.se, 031-10 80 35

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen