Alla föreställningar är inställda t.o.m. 31 oktober

Press

Publicerad 25 februari 2020

Banbrytande dans – snabbt roterande golv och hisnande flygningar

Flygningar, levitationer och snabbt roterande golv. Danskvällen "Beyond" med nya verk av Yoann Bourgeois och Wang Ramirez blir något högt utöver det vanliga. Världspremiär 6 mars.

Till danskvällen "Beyond" har GöteborgsOperans Danskompani arbetat med två koreograf-konstellationer, som trots helt olika uttryck, har en hel del gemensamt. Trots stora framgångar har varken duon Wang Ramirez eller Yoann Bourgeois tidigare skapat verk för en ensemble av GöteborgsOperans Danskompanis storlek eller för ett hus med liknande tekniska resurser. Med sina nya verk utmanar de också sig själva och dansarna till en ny nivå. Långt ovanför marken.

Fransmannen Yoann Bourgeois, prisad stjärna i hemlandet, är känd för att upphäva tyngdlagen med sin starkt berörande danspoesi. Med bakgrund som cirkusartist och akrobat, använder han mekaniska scenkonstruktioner tillverkade i nära samarbete med specialiserade ingenjörer.

Nya verket "Hurricane" framförs på ett stort, snabbt roterande golv, omgivet av en lyftkran och ramper. Istället för att själva utföra sina rörelser blir dansarna snarare utsatta för yttre krafter som sätter deras kroppar i rörelse. På samma sätt som vi alla lyder under naturens lagar och villkor. Jorden snurrar oavsett vad vi människor gör.

– Den snabbt snurrande scenen är en visuellt stark bild med många bottnar. Jag letar efter ett universellt uttryck som många kan relatera till. Att arbeta med naturlagar gör det möjligt. Vi har själva skapat våra kulturer och våra föreställningar om livet. För att de ska kunna existera måste vi tro på dem. Så är till exempel demokrati och mänskliga rättigheter våra egna konstruktioner som bara finns så länge vi tror på dem. Men gravitationen struntar i om vi tror på den eller ej. Den finns ändå, säger Yoann Bourgeois.

Med "Hurricane" fortsätter Yoann Bourgeois sitt utforskande av ”point de suspension”, brytpunkten mellan två krafter där ett absolut stillastående, en viktlöshet uppstår – innan rörelsen tar över igen.

– Tänk dig att du kastar upp en boll i luften. Bråkdelen av en sekund innan den faller, det är ”point de suspension”. Det kan också vara i slutet av en fråga, intonationen går upp, frågan ställs, det uppstår ett tomrum … innan svaret ges. I alla mina verk är det hit jag strävar. Där alla krafter är i balans.

Duon Wang Ramirez – Honji Wang och Sébastien Ramirez – som precis som Yoann Bourgeois är baserade i Frankrike, kombinerar ofta stilar som hip hop och popping med kampsport, nutida dans, fysisk teater och akrobatik. Tidigare verk har satts upp på bland annat anrika Sadler’s Wells i London.

Med "Au revoir" har de höjt insatserna på alla fronter. Fler dansare, linor och selar för flygningar. Verket som på många sätt genomsyras av talet tre, utforskar frågeställningar om gränser av olika slag i en föränderlig, tredimensionell scenografi.

– Det är första gången vi arbetar i en så stor och komplex institution med så många oerhört skickliga samtida dansare. Tillsammans med dem har vi tagit vår konst till en plats där vi inte har varit tidigare. Vi har vågat lämna vår bekvämlighetszon och utmanat oss själva att inte bara skapa vackra verk som vi vet att vi gillar och känner oss bekväma med. Vi befinner oss på en kreativ plats som känns lite obekväm, men samtidigt gör det att vi kan sätta vår kreativitet på spel och pröva nya saker, säger Honji Wang.

VÄRLDSPREMIÄR FREDAG 6 MARS kl 19:00, Stora scenen.

10 föreställningar till och med 19 april 2020. Längd cirka 2 timmar inklusive paus.

Mer information om verken, konstnärligt team, medverkande, fysiska introduktioner, filmklipp från repetitioner med mera hittar du här

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen