Bästa publik
GöteborgsOperans fysiska salonger är stängda fram t.o.m. 8 januari. Detta gäller även restaurang, café och barer. Vi ses i de digitala salongerna! Läs mer

Press

Publicerad 23 oktober 2020

Snart premiär – inbjudan till pressvisning av Cabaret 28 oktober

Willkommen, bienvenue, welcome! Den 7 november är det äntligen dags för säsongens stora musikal Cabaret att få möta publik.
Välkommen på pressvisning onsdag den 28 oktober kl 13:45.

Den ursprungliga planen var att "Cabaret", denna säsongs musikal på stora scenen, skulle haft premiär i september. Men inget är som det brukar. All publik verksamhet har varit inställd sedan i mars, och repetitionerna för vissa uppsättningar har fortgått i väntan på eventuella öppningsbesked.

I tisdags (20/10) fick GöteborgsOperan besked från ägaren Västra Götalandsregionen (VGR) om att få följa regeringens dåvarande direktiv om max 50 personer från 1 november. Igår (22/10) kom regeringens besked som tillåter publik på 300 sittande besökare. GöteborgsOperans öppnande kommer dock att ske i etapper. Först från 50 personer, till 100, 150 och 200, för att från och med den 12 november öppna för 300. Detta för ett så säkert och beprövat öppnande som möjligt.

Lördagen den 7 november möter ensemblen alltså publik för första gången – och för den brittiske regissören James Grieve har världsläget och det vi gemensamt gått igenom under de senaste sju månaderna gjort uppsättningen än mer angelägen:

– Jag är otroligt glad att äntligen få dela vår "Cabaret" med en publik. I en tid som inte liknar någon annan är vårt behov av berättelser som underhåller, lyfter och hjälper oss att förstå världen omkring oss, större än någonsin. Delade gemensamma upplevelser kommer att vara avgörande när vi ska återhämta oss efter många månaders isolering. Nu kan vi knappt vänta på att få öppna dörrarna och välkomna publiken till det party som pågår på galet färgsprakande Kit Kat Club. För mig personligen har det varit en gåva att få skapa den här föreställningen med en ojämförligt begåvad och dedikerad ensemble! I "Cabaret" firar vi konsten, kreativiteten, inkludering och gemenskap – och det känns viktigare än någonsin. Vi längtar efter att få utropa: willkommen, bienvenue, welcome, säger regissören James Grieve.

ANMÄLAN TILL PRESSVISNING OCH RECENSIONSBILJETTER
Pressvisning: Media är välkomna på pressvisning onsdag den 28 oktober. Samling kl 13:45 i GöteborgsOperans foajé, ingång via publikentrén. Vi ser först ensemblen repetera på Stora scenen med möjlighet till foto, bandning och filmning (ca 25 min). Därefter finns det tillfälle att intervjua huvudrollsinnehavarna på plats (+ regissören James Grieve som är med via länk från England). Intervjuer med artister från ca 14:45. Läs mer om dem nedan.

OBS obligatorisk anmälan till pressvisning. Av smittsäkerhetsskäl vill vi i förväg veta hur många ni är per media och vem eller vilka ni vill intervjua. Tillsammans ser vi till att avstånd hålls i salong och under intervjuer. Anmälan och intervjuönskemål mejlas till: press@opera.se senast tisdag 27 oktober.

Recensionsbiljetter till premiärdagen den 7 november: Vi har på grund på grund av restriktionerna ett begränsat antal recensionsbiljetter till lördagens (7 nov) två föreställningar: matiné kl 15:00 och kvällsföreställning kl 19:30, där vi kan tvingas prioritera. Förfrågan mejlas till press@opera.se senast måndag 2 november.

Repetitionsklipp med intervjuer och mer om musikalen, konstnärligt team och samtliga medverkande här  

MER OM DE MEDVERKANDE:

  • SALLY BOWLES spelas av musikalartisten Kerstin Hilldén, utbildad vid Balettakademien i Göteborg och Royal Academy of Music i London. Hon har tidigare bland annat spelat rollen som Éponine i Les Misérables på Wermland Opera och medverkat i Skönheten och odjuret på Malmö Opera. Kerstin Hilldén stod på GöteborgsOperans stora scen redan som tolvåring, då i barnkören i musikalen Evita (2001). Rollen som Sally Bowles är hennes första roll på GöteborgsOperan och hennes största hittills.
  • KONFERENCIEREN på Kit Kat Club spelas av musikalartisten David Lundqvist, med många roller på GöteborgsOperan bakom sig. Nu väntar hans hittills största roll i huset. Förra säsongen hyllades David Lundqvist för sin tolkning av Fagin i musikalen Oliver! på GöteborgsOperan. Bland tidigare roller kan nämnas titelrollen i Shrek – the musical på Wermland Opera och Agatha Trunchbull i Matilda på Malmö Opera.
  • CLIFFORD BRADSHAW, den unga amerikanen med författardrömmar som blir Sally Bowles kärlek, spelas av musikalartisten Tobias Ahlsell. Han har uppmärksammats för många rolltolkningar på GöteborgsOperan. Inte minst förra säsongen då han spelade Bill Sykes i Oliver!. Bland tidigare roller kan nämnas Clopin Trouillefou i Ringaren i Notre Dame, Woof i Hair och Raoul i The Phantom of the Opera.
  • FRÄULEIN SCHNEIDER, som driver pensionatet i Berlin där Clifford tar in, spelas av skådepelaren Siw Erixon. Sedan mitten av 1980-talet har hon spelat i olika genrer och på teatrar runt om i Sverige. Siw Erixon har synts bland annat i musikaler som Spelman på taket, Zorba och Allt eller inget. Lägg till uppsättningar som Fanny och Alexander, Linje Lusta, Medealand och Egenmäktigt förfarande. Framför kameran har hon bland annat medverkat i Gåsmamman, Modus, Höök, Hinsehäxan och senast i serien Heder. På GöteborgsOperan har hon tidigare gjort rollen som Mrs Potts i Skönheten och odjuret.
  • HERR SCHULTZ, frukthandlaren, som också bor på pensionatet, spelas av musikalartisten Lars Hjertner, välkänd för GöteborgsOperans publik sedan snart 20 år. Här har han bland annat spelat Alvin i Mitt livs berättelse, Prospero i Return to the forbidden planet, Hushovmästaren i Ariadne på Naxos, Lilleman i Stoppa Världen!, Lumière i Skönheten och odjuret, titelrollen i Chaplin, Regissören i Lasse-Majas detektivbyrå och Operamysteriet, Carmencita Rockefeller, Kristina från Duvemåla, Crazy for you, Jultrad-i-trion och Hamlet.

OM REGISSÖREN JAMES GRIEVE:

Mellan 2009 och 2019 delade James det konstnärliga ledarskapet för Paines Plough, Storbritanniens nationella scen för ny dramatik. Under decenniet producerade Paines Plough 49 världspremiärer på turné till mer än 300 platser i såväl Storbritannien som internationellt, av både debuterande dramatiker och vinnare av Olivier-, Tony- och BAFTA-priser. Som frilansande regissör står James bakom den nya musikalen The Assassination of Katie Hopkins för Theatr Clwyd, som vann ”Bästa musikalproduktion” vid UK Theatre Awards 2018 och Brian Friels Translations för Sheffield Theatres, English Touring Theatre och The Rose Theatre Kingston, en uppsättning som vann Bästa produktion på UK Theatre Awards 2014. 2016 regisserade han Les misérables för Wermland Opera. 2020 tilldelades han en MBE för sina framstående insatser inom teatern.

MER OM MUSIKALEN:

Cabaret hade urpremiär på Broadway i New York 1966 och är baserad på Christopher Isherwoods självbiografiska bok Farväl till Berlin (1939). Den är en av världens mest spelade musikaler och Liza Minnelli belönades med en Oscar för sin tolkning av Sally Bowles i filmversionen 1972. James Grieves uppsättning på GöteborgsOperan utspelar sig i samma era som originalet: Berlin kring 1930. Cabaret utspelar sig i ett kaotiskt, myllrande, levande Berlin under Weimarrepublikens slutskede. Under Konferencierens vakande öga är nattklubben Kit Kat Club i Berlin en fristad där nöjeslystna existenser lever ut sina njutningsfulla drömmar. Men det fria livet är i fara under det växande hotet från nazismens våldsamma krafter. Musikalen kretsar kring Sally Bowles, nattklubbens stjärna, och Clifford Bradshaw, en ung amerikan med författardrömmar som dras med i utsvävningarna. Allt känns möjligt, allt är tillåtet. Men lyckan är bräcklig. Nazismen växer sig starkare. Det fria livets undergång närmar sig. Cabaret är fylld av flärd och sensualism, svärta och förtvivlan. GöteborgsOperans nya uppsättning är en hyllning till epoken som originalet utspelar sig i: Berlin under den bräckliga demokratin kring 1930. Det ömsinta kammarspelet överförs till stora scenen för en storslagen upplevelse. Med stora shownummer och medryckande musik förenas en politisk berättelse med gripande människoöden i en färgstark dygnet runt-stad där livet ständigt pågår.

FÖRESTÄLLNINGSFAKTA:

Musikal i två akter av John Kander. Sångtexter Fred Ebb. Manus: Joe Masteroff baserad på pjäsen av John van Druten och berättelser av Christopher Isherwood.

Sjungs på svenska och textas på svenska och engelska. Svensk översättning: Rikard Bergqvist.Ursprungligen producerad och regisserad för New York-scenen av Harold Prince. Teaterförlag: Nordiska ApS – Köpenhamn.

Kontakta oss

Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg
Telefon (växel) 031–10 80 00
Biljettkassa och restaurang 031–13 13 00

Följ oss:

GöteborgsOperan – en del av En del av Västra Götalandsregionen